10-11
Medlemsundersøkelsen 2024:

Mye bra å bygge videre på

Overordnet viser de viktigste funnene fra årets medlemsundersøkelse en positiv utvikling og høy tilfredshet blant Revisorforeningens medlemmer.

Kommunikasjons- og strategidirektør
Cathrine Torp

Revisorforeningen

Vi takker alle medlemmene som har deltatt i Medlemsundersøkelsen 2024. Dere har gitt verdifulle innspill og tilbakemeldinger som er avgjørende for vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre våre tjenester og tilbud, sier administrerende direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen.

Revisorforeningen ønsker å takke alle våre medlemmer som har deltatt i Medlemsundersøkelsen 2024. Dere har gitt verdifulle innspill og tilbakemeldinger som er avgjørende for vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre våre tjenester og tilbud. «Alle som jobber i Revisorforeningen er opptatt av vi leverer verdi til alle medlemmene våre. At vi får tilbakemelding fra dere, er helt nødvendig for at vi skal klare å levere det dere trenger», sier administrerende direktør Karen Kvalevåg.

Positiv utvikling i tilfredshet og viktighet av Revisorforeningens arbeid

Undersøkelsen viser en statistisk signifikant forbedring i hvor fornøyde medlemmene er med arbeidet Revisorforeningen gjør overordnet. Over 90 % av medlemmene opplever at samtlige oppgaver i formålsparagrafen er viktige, og mange oppgaver oppleves i økende grad som viktige. Andelen medlemmer som er fornøyde, øker også på mange områder som bærekraft, digitalisering og omdømmebygging. Samtidig er kjerneproduktet Faglig informasjon det området som skårer høyest på både viktighet og tilfredshet – 91 % er svært eller ganske fornøyd med løpende faglig informasjon. Digitale kurs og tidsskriftet Revisjon og Regnskap følger med henholdsvis 81 og 79 prosent.

Medlemmene opplever flere fordeler ved medlemskapet i Revisorforeningen. Blant de viktigste fordelene er faglig oppdatering, tilgang til faglig veiledningstjeneste og tidsskriftet Revisjon og Regnskap, og det å være en del av fellesskapet i et viktig yrke. «Bransjen har jobbet systematisk med å bli mer attraktiv, og da er det viktig at vi som er revisorer opplever verdi i det å være del av et faglig fellesskap, og er stolte av den verdien vi leverer til samfunnet», fremhever Kvalevåg.

Det er også verdt å merke seg at faglig oppdatering er enda viktigere for medlemmer under 40 år, som i tillegg er mer opptatt av gode bank- og forsikringsvilkår. Veiledningstjenesten er viktig for 73 % av dem som jobber i selskaper under 250 ansatte, mot 26 % i de større. Det motsatte er tilfelle når det gjelder fellesskapet i et viktig yrke, der er de som jobber i de største mest opptatt av dette (53 %), mot 45 % i de mindre revisjonsorganisasjonene.

Noen savn

16 % av medlemmene oppgir å savne noe for å få enda mer nytte av medlemskapet. Av 185 kommentarer omhandler 52 ønske om flere eller andre personlige medlemsfordeler og 50 ulike typer kurs. En del savner bedre bank/forsikringstilbud, og en del mangler også informasjon om disse. Kun 16 har i år kommentert at de savner Revisjon og Regnskap på papir, ned fra 52 i 2022. «Vi legger til rette for at det skal være enkelt å få printet ut interessante artikler eller hele utgivelsen, og nedgangen i antall kommentarer om dette tyder forhåpentlig på at det er tilfredsstillende for de fleste», sier Kvalevåg.

Bruk av medlemstilbud varierer

Det er også verdt å merke seg at medlemmene er overordnet fornøyde med de tilbudene de benytter mest, som tidsskriftet Revisjon og Regnskap, kurs og veiledningstjenesten, som hhv. 86 %, 79 % og 57 % benytter seg av. Og over 80 % er fornøyde med disse tilbudene. Andelen som bruker de personlige medlemsfordelene, er lav. Dette kan trolig skyldes både mangel på kunnskap om fordelene og lav interesse for personlige fordeler. «Av de 5 % som oppgir at de benytter banktilbudet fra JBF, er 74 % svært eller ganske fornøyde, men vi har mange kvalitative kommentarer som tilsier at banktilbudet ikke oppleves som konkurransedyktig nok for alle», kommenterer Kvalevåg. «Så vi må jobbe videre med å få et tilbud som er tilpasset medlemsmassen til Revisorforeningen, som er dyktige forhandlere og har god kommersiell forståelse.»

Engasjement og kommentarer

Medlemsundersøkelsen 2024 har generert stort engasjement med 351 kommentarer som er fordelt på 185 om savn i tilbudet, og andre innspill (152) samt 14 som fremla andre fordeler med medlemskapet enn den listen som ble lagt frem. På andre innspill var det veldig mange som var opptatt av bedre bank- og forsikringstilbud, tett fulgt av 27 kommentarer om faglige forhold.

Vi har lest igjennom alle kommentarer og kodet dem på ulike temaer. Internt i Revisorforeningen vil de ulike avdelingene jobbe spesifikt med å forstå og adressere innspillene. Kursavdelingen har allerede fanget opp flere gode ideer til kurs for 2025. Vi fikk også mange revisjonsfaglige innspill, og innspill på ulike ønsker om endring av rammebetingelser. «Det er ikke alltid enkelt å levere på alle ønsker, da noen medlemmer ønsker utsatte frister, mens andre opplever det som uheldig. Der vi ser at mange er enige, som for eksempel avvikende regnskapsår, og tiltak som kan gi jevnere arbeidsbelastning gjennom året, jobber vi mot målet med mange ulike virkemidler. Vi spiller det inn i høringer og direkte dialog med tilsynsmyndigheter, og i utspill i media og andre kanaler», sier Kvalevåg. «Andre igjen etterlyser også at den digitale utviklingen faktisk skal gi tidsbesparelse, og her ser vi at foreningen kan ha en avgjørende rolle for å hjelpe våre medlemsbedrifter til å håndtere alt som skjer innen KI fremover.»

Veien videre

«Revisorforeningen er til for medlemmene, og alle innspillene dere har gitt, vil bli brukt som grunnlag for forbedringsarbeid på mange områder. Selv om bank og kurs dominerer på antall kommentarer, kom det mange interessante innspill på faglige spørsmål som vi vil arbeide videre med», sier Karen Kvalevåg.

Tusen takk til alle som har deltatt i Medlemsundersøkelsen 2024. Deres bidrag er uvurderlig for vårt arbeid med å styrke og utvikle vårt tilbud til dere. Vi setter stor pris på stort engasjement og verdifulle innspill, og vi ser frem til å fortsette det gode arbeidet sammen i bransjen.

Medlemmene mener

  • Revisorforeningens økte synlighet ikke minst gjennom gode omdømmekampanjer de siste årene og arbeidet med bærekraft har gitt foreningen mye større synlighet og respekt. Godt jobbet, og fortsett det gode arbeidet.

  • Ha det største fokuset på å bidra til å holde oss medlemmer faglig oppdatert på best mulig måte. Dette gjennom hele tiden å følge med på endringer i regelverk og gi oss denne kunnskapen. Samt å holde høyt nivå på kursene!

  • Mange slutter i bransjen eller lar være å ta revisjonsutdannelse pga. den store arbeidsmengden og skjevfordelingen gjennom året. DnR burde jobbe for at yrket får en bedre arbeidstid slik at folk kan ha et normalt liv, og yrket dermed bli aktuelt for flere.

  • Jobb for bedre løsninger mot Altinn og Skatteetaten, få tilgang til alle bankårsoppgaver eller lignende informasjon fra Skatteetaten.

  • Vi må i langt større grad arbeide med tilgang til relevante data, eks. Statens vegvesen. Bør utvikles slik at vi har full tilgang til beholdning samt kjøp og salg av eiendom.

  • Tusen takk for arbeidet dere gjør for medlemmene og ikke minst for samfunnet.