Logg på for å laste ned PDF

Rentebegrensning

54-62

I denne artikkelen vil vi ta for oss våre erfaringer med rentebegrensningsregelen etter innføringen av regelverket om rentebegrensning i konsern i 2019, både i et regnskapsmessig og skatterettslig perspektiv. Det er fortsatt mange uløste spørsmål, flere uheldige fallgruver og mulighet for tilpasninger. Noen av disse skal vi gå nærmere inn på i denne artikkelen.

Statsautorisert revisor
Paul Larsen

Partner, Audit, Department of Professional Practice, Accounting and Reporting, KPMG

Statsautorisert revisor
Susann Thorvaldsen

CFO, Norsk Mineral

Skatterådgiver
Trond Thorvaldsen

Head of ENR Tax, KPMG Law Advokatfirma

Formålet med rentebegrensningsreglene

Rentebegrensningsreglene er ment å hindre overskuddsflytting mellom land. Tanken er at multinasjonale konsern kan redusere effektiv skatt på globalt nivå ved å belåne selskaper i land med en relativt høy skattesats (som for eksempel Norge), og motsvarende ha renteinntektene i land med lavere skattenivå. En rekke land har av denne grunn innført regler som begrenser fradragsretten for renter i tråd med anbefalinger fra OECD gjennom BEPS-arbeidet.[1]