Godkjenning som bærekraftsrevisor
Bærekraftsrevisor informerer
I denne spalten om bærekraftsrapportering – Bærekraftsrevisor informerer – vil vi holde deg oppdatert på den regulatoriske utviklingen, og gi innblikk i aktuelle temaer. Her vil du også bli oppdatert om arbeidet Revisorforeningen gjør innen feltet bærekraftsrapportering og attestasjon av rapporteringen.
Rådgiver regnskap, Revisorforeningen
Ordningen for deg som er eller blir statsautorisert revisor før 1.1.2026
Statsautoriserte revisorer som er eller blir godkjent før 1.1.2026, kan få godkjenning som bærekraftsrevisor etter en overgangsordning. Forslaget til forskriftsregler har vært på høring med frist 7. oktober 2024. Det forventes at reglene blir fastsatt høsten 2024, og at Finanstilsynet deretter raskt vil åpne for søknader om godkjenning som bærekraftsrevisor.
Etter forslaget gir Finanstilsynet tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor til person som er godkjent som statsautorisert revisor før 1.1.2026, og har gjennomført minst 40 timer utdanning som minst dekker følgende fagtemaer:
lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekraftsrapportering,
bærekraftsanalyse,
prosesser for foretaksgjennomgang av bærekraftsforhold (due diligence-prosesser),
lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
De foreslåtte fagtemaene som må dekkes, er hentet fra CSRD. Flere av Revisorforeningens medlemmer har spilt inn at det er uklart hva utdanningen nærmere bestemt må inneholde, spesielt når det gjelder «konsolidert bærekraftsrapportering», «bærekraftsanalyse» og «due diligence-prosesser»/aktsomhetsvurderinger. I høringssvaret oppfordret Revisorforeningen til en fornuftig praktisering slik at utdanning som samlet sett er dekkende for formålet, blir godtatt. Vi oppfatter ut fra vår dialog med Finanstilsynet at dette vil bli tatt hensyn til.
Akademiet for bærekraftsrapportering dekker opplæringskravet. Se også egne punkter om akademiet og hvordan du søker om å bli bærekraftsrevisor.
Det er presisert i høringsnotatet at overgangsordningen også vil være åpen for personer som har søkt revisorgodkjenning per 31. desember 2025 og oppfyller vilkårene, selv om Finanstilsynets vedtak om godkjenning først blir fattet litt inn i 2026.
Personer som før 1. januar 2026 har deponert revisorgodkjenningen og senere får godkjenningen tilbake i samsvar med revisorloven § 3-8, omfattes også etter forslaget. Revisorforeningen har tatt til orde for at overgangsordningen bør kunne brukes av alle statsautoriserte revisorer som er godkjent før 1. januar 2026, uavhengig av når godkjenningen eventuelt har vært deponert (altså også om tittelen har vært deponert etter 1. januar 2026).
Det skal ikke være noen utløpsdato på overgangsordningen. De revisorene som omfattes, kan vente med å ta opplæringen og søke om tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor senere.
Finanstilsynet foreslår at bestemmelsene om etterutdanning i revisorloven § 5-1 skal gjelde tilsvarende. Revisorforeningen har tatt opp at det bør klargjøres hvilke deler av § 5-1 som skal gjelde:
Vi oppfatter at det mest sentrale i forslaget er at kravene til dokumentasjon i fjerde ledd skal gjelde tilsvarende ved søknad om godkjenning som bærekraftsrevisor.
Forslaget kan forstås slik at etterutdanningen må ha vært gjennomført innenfor de tre foregående kalenderårene eller det inneværende og de to foregående, jf. første ledd, jf. også forlengelse ved foreldrepermisjon etter syvende ledd. Det kan med fordel klargjøres om det skal gjelde en tidsbegrensning for å sikre at etterutdanningen ikke er for gammel.
Forslaget kan forstås slik at opplæringen skal være innenfor fagkretsen for en mastergrad i regnskap og revisjon. Krav om tilstrekkelig høyt faglig nivå er ellers ikke uttrykt i overgangsbestemmelsen. Dette kan være hensiktsmessig, men bør klargjøres.
Etterutdanning omfatter både strukturert etterutdanning og annen etterutdanning, jf. § 5-1 første ledd b. Vi har ikke innvendinger mot at deler av kravet kan oppfylles med annet enn strukturert etterutdanning. Det bør i tilfelle klargjøres hvor stor andel av de 40 timene som kan oppfylles med ikke-strukturert etterutdanning.
Akademiet for bærekraftsrapportering gir deg nødvendige 40 timer
Akademiet for bærekraftsrapportering er et samarbeid mellom Revisorforeningen og de fem største revisjonshusene i Norge: BDO, Deloitte, EY, KPMG og PwC. Akademiet er utformet slik at det dekker opplæringskravet fullt ut – minst 40 timer, alle fire fagtemaer og med forelesere fra de beste kompetansemiljøene innenfor bærekraftsrapportering i Norge.
Når vi kommer til utgangen av november 2024, har over 2300 personer gjennomført akademiet. Enda flere får muligheten når kull 6 avholdes våren 2025, 11.–12. mars, 1.–2. april og 6.–7. mai.
Deltakermassen spenner bredt fra revisorer, næringslivet, det offentlige, organisasjoner, rådgivere, advokater med flere. Dersom du er blant Norges 4485 personer med godkjenning som statsautorisert revisor*Finanstilsynets virksomhetsregister pr. 8. oktober 2024. og i tillegg har fullført akademiet for bærekraftsrapportering, har du det som skal til for å bli bærekraftsrevisor.
Du kan også ta andre kurs hos Revisorforeningen og andre for å oppfylle opplæringskravet for å bli bærekraftsrevisor, men du må da selv passe på å sette sammen kurs som dekker fagtemaene i tilstrekkelig grad.
Hvordan søke?
Når ordningen er klar til iverksetting, vil både Revisorforeningen og Finanstilsynet legge ut veiledning på sine respektive nettsider om hvordan man i praksis går frem for å søke.
Som følge av en særskilt ordning er deltakerbeviset (kursbeviset) fra Akademiet for bærekraftsrapportering tilstrekkelig dokumentasjon på opplæringen overfor Finanstilsynet (eventuelt de to kursbevisene dersom du har tatt erstatningsdager for å fullføre akademiet). For allerede avholdte kurs sender vi ut nye kursbevis nå i høst. Du må påse at det er det nye kursbeviset du sender til Finanstilsynet; det vil si det som har egne kategorier for «bærekraftsrapportering» og «attestasjon av bærekraftsrapportering».
Du har tilgang til kursbeskrivelsen og kursdokumentasjonen gjennom klikkbar link i kursbeviset, for å dekke ditt behov for oppbevaring av dokumentasjon, men når du søker Finanstilsynet, trenger du bare å legge ved selve kursbeviset som vi har sendt deg på e-post. Det virker kanskje litt rart å understreke at du ikke bør legge ved mer enn nødvendig, men Finanstilsynet kan behandle søknadene mer effektivt hvis vedlagt dokumentasjon begrenses til det som er nødvendig for at de skal kunne se at du oppfyller vilkårene.
Etterutdanningskrav for godkjente bærekraftsrevisorer
Minstekravet til totalt 120 timer blir ikke utvidet av tilleggsgodkjenningen som bærekraftsrevisor, men godkjente bærekraftsrevisorer skal, i tillegg til fagområdene som gjelder for godkjente revisorer, også dekke bærekraftsrapportering og attestasjon av bærekraftsrapportering.*Nytt åttende ledd i revisorloven § 5-1. Etterutdanningskravet har med andre ord bare to fagområder innen bærekraft, i motsetning til at det som tidligere nevnt er fire fagtemaer som skal dekkes i kravet til 40 timer opplæring etter overgangsordningen for godkjente revisorer innen 1.1.2026.
Tre av fagtemaene i overgangsordningen inngår i fagområdet «bærekraftsrapportering» i etterutdanningskravet. Dette er lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekraftsrapportering, bærekraftsanalyse og prosesser for foretaksgjennomgang av bærekraftsforhold (due diligence-prosesser). Attestasjon av bærekraftsrapportering er en egen kategori i begge tilfeller.
Overføring av timer til de to nye fagområdene
Du som leser dette, er eller vil bli medlem i Revisorforeningen, håper vi, og du har da tilgang til «Min kursplanlegger» på våre rettsider. «Min kursplanlegger» oppdateres i disse dager slik at kurstimene du har tatt i bærekraftsrapportering og attestasjon av bærekraftsrapportering på Revisorforeningens kurs, blir flyttet fra «Annet» til disse nye kategoriene. For egenregistrerte kurs kan du selv endre på dette ved å gå til historikk og velge det aktuelle kurset.
Re-godkjenning etter deponering
Finanstilsynet skal gi godkjenningen som statsautorisert revisor og i tilfelle bærekraftsrevisor tilbake til den som frivillig har sagt fra seg godkjenningen, hvis vedkommende oppfyller kravene til etterutdanning i revisorloven § 5-1 første og annet ledd og krav til skikkethet i § 3-4. Dokumentasjonskravene i § 5-1 fjerde til sjette ledd gjelder. Dette følger av revisorloven § 3-8 (endret).
Revisorloven § 3-8 viser ikke til § 5-1 åttende ledd annet punktum hvor det fremgår at for bærekraftsrevisor skal etterutdanningen også dekke bærekraftsrapportering og attestasjon av bærekraftsrapportering som vilkår for å få tilleggsgodkjenningen som bærekraftsrevisor tilbake. Så fort revisor har fått godkjenningen som statsautorisert revisor og tilleggsgodkjenningen som bærekraftsrevisor tilbake, omfattes vedkommende imidlertid også av etterutdanningskravet i åttende ledd, og må ha tilstrekkelig etterutdanning også innenfor disse fagområdene. Den manglende henvisningen til § 5-1 åttende ledd annet punktum har derfor liten praktisk betydning.
Du som søker revisor-godkjenning etter 1.1.2026
For deg som søker revisorgodkjenning etter 1.1.2026, er det krav til utdanning, praksis og praktisk eksamen innen bærekraftsrapportering og attestasjon av bærekraftsrapportering.
Finanstilsynet gir tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor til statsautorisert revisor som oppfyller kravene i revisorloven § 3-3 a med forskrifter. Tilleggsgodkjenning kan gis samtidig med godkjenning som statsautorisert revisor.
Finansdepartementet vil i forskrift regulere de nærmere kravene til hvordan bærekraft skal inkluderes i revisorutdanningen. Kunnskapskrav som er nødvendige for å kunne attestere bærekraftsrapportering, kan inkluderes i de obligatoriske fagemnene på en mastergrad i regnskap og revisjon. I forskriftene vil det også kunne åpnes for at kunnskapskrav innen bærekraft inkluderes i valgfrie fagemner. Det vil i så fall fortsatt være mulig å få godkjenning som statsautorisert revisor uten at utdanningen inkluderer emner innen bærekraft. For å få tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor må utdanningen inkludere bærekraft.
Praksis
Bærekraftsrevisor skal ha minst åtte måneder praktisk opplæring i attestasjon av bærekraftsrapportering eller andre bærekraftsrelaterte tjenester. Praksistiden kan inngå i kravet til tre års praktisk opplæring etter revisorloven § 3-3.
Praksiskravet kan inngå i kravet til tre års praktisk opplæring etter revisorloven § 3-3, eller en godkjent statsautorisert revisor kan oppfylle praksiskravet og søke om tilleggsgodkjenning som bærekraftsrevisor i ettertid. I begge tilfeller må kandidaten bestå en praktisk eksamen i attestasjon av bærekraftsrapportering. Den praktiske opplæringen skal være bekreftet av arbeidsgiver på skjema utarbeidet av Finanstilsynet eller på annen egnet måte som Finanstilsynet bestemmer.
Praktisk eksamen
Bærekraftsrevisor skal ha bestått en eksamen som prøver revisorens evne til å anvende teoretisk kunnskap som er relevant for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering i praksis, og dokumenterer at vedkommende er egnet til å ha ansvar for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering. Finanstilsynet mener det er hensiktsmessig at det er den samme institusjonen som også arrangerer eksamen for deg som søker godkjenning som bærekraftsrevisor. Revisorforeningen har siden 2021 vært utpekt av eksamensutvalget som arrangør av praktisk eksamen etter revisorloven, og vil etter forslaget måtte arrangere to ulike praktiske eksamener hvert år.