Logg på for å laste ned PDF

Kunstig intelligens i klasserommet

17-19

Teknologi og digitalisering

I denne spalten vil Lars Erlend Leganger og noen av hans kollegaer skrive om aktuelle temaer innen teknologi/digitalisering som direkte eller indirekte også vil påvirke revisors hverdag. Lars Erlend er AI-ekspert og direktør i PwC. Han har en PhD i teoretisk fysikk fra NTNU.

Denne artikkelen ser på hvordan ChatGPT og annen GenAI blir brukt i lærings- og eksamenssituasjoner, og hva dette kan bety for hvordan vi lærer – og eksaminerer – i fremtiden. Neste gang det gjennomføres fagfornyelse og kunnskapsløft i den norske skolen kan det fort være AI-drevne digitale læringsprodukter, og ikke fysiske lærebøker og statisk digitalt innhold, som er de sentrale læremidlene.

PHD
Lars Erlend Leganger

Direktør i PwC

Våren 2023 tok den norske skolen i bruk de siste nye læreplanene i en lenge planlagt fagfornyelse. Omtrent samtidig ble norske elever, lærere, og studenter truffet av en mer kaotisk og uventet fornyelse, da generativ kunstig intelligens (GenAI), med tekstgeneratoren ChatGPT i spissen, ble allemannseie. Oppfinnsomme studenter og lærere oppdaget med skrekkblandet fryd at AI-løsninger kunne være kraftige verktøy ikke bare i læringsprosessen, men også på eksamen. Går tiden med hjemmeeksamen og “alle hjelpemidler tillatt” mot slutten? Er egentlig bruken av GenAI på eksamen et problem?