Logg på for å laste ned PDF

Avgiftsadvokaten svarer

16

Ivan Skjæveland er advokat og partner i Deloitte Advokatfirma og er spesialist på avgiftsrett. Han har prosedert en rekke skatte- og avgiftssaker for domstolene, og har møterett for Høyesterett. Han er også en ofte benyttet foreleser innenfor sitt spesialområde, og vil i denne spalten svare på spørsmål knyttet til avgift. Ev. spørsmål kan sendes: iskjaeveland@deloitte.no

Kompensasjon/mva-fradrag for fakturaer eldre enn to måneder?

Jeg jobber i en kommune, og mine kollegaer påstår at vi ikke kan kreve kompensasjon/mva-fradrag på fakturaer som er eldre enn to måneder, er det riktig?

Kompensasjonskrav

Nei, det er ikke riktig, men for de fakturaene som det skal kreves kompensasjon for, har vi etter mitt syn en meningsløs streng frist. Her må kravet inntas senest i kompensasjonsoppgaven for påfølgende periode. Fristen begynner å løpe når fakturaen er mottatt, og avbrytes ved innlevering av oppgaven én måned og ti dager etter utløpet av terminen. Hvis fakturaen mottas 1. januar, vil fristen være 10. juni.
Hvis fakturaen mottas 28. februar, vil fristen fortsatt være 10. juni.

Hvis en er i tvil om kompensasjonsretten, må anbefalingen være å kreve kompensasjon, og gjøre avklaringen i ettertid. Hvis en er i tvil om fakturaen hører hjemme på kompensasjonsoppgaven, eller i den ordinære omsetningsoppgaven til kommunen, må anbefalingen være å ta fakturaen med på kompensasjonsoppgaven. Hvis beslutningen er feil, vil det være enklere å flytte fakturaen fra kompensasjon til mva-fradrag, enn motsatt vei, jf. den strenge foreldelsesfristen for kompensasjonskrav.

Dette betyr også at hvis det kommer ny forvaltningspraksis eller rettspraksis som utvider kompensasjonsretten, vil kommunene kun få glede av endringen for fremtiden.

Alminnelig fradrag

Foreldelsesreglene knyttet til kompensasjonskrav, står i sterk kontrast til de tilsvarende reglene som gjelder for mva-fradrag. Her er det slik at kommunen kan egenrette feil i tre år. Det er også rimelig kurant å be skattekontoret om å rette feil som er inntil fem år gamle.

Hvis en er i tvil i forhold til fradragsretten for mva, har en altså rimelig god tid til å gjøre de nødvendige avklaringene, før en gjennomfører fradraget.

Dette betyr også at hvis det kommer ny forvaltningspraksis eller rettspraksis som utvider fradragsretten, vil kommunen få glede av endringen inntil fem år tilbake i tid.

Begrunnelsen for fristen

I lovforarbeidene er den strenge foreldelsesfristen begrunnet slik:

«De strenge fristene for foreldelse når det gjelder de kompensasjonsberettigede … har sin bakgrunn i behovet for forutberegnelighet med hensyn til de kompensasjonskrav som fremsettes fra kommunesektoren … For kommunene og fylkeskommunene vil kompensasjonsordningen implementeres i den løpende regnskapsføringen. Dersom det ved utgangen av et kalenderår ikke er klart hvor stort krav som er fremsatt vil dette skape vansker for revideringen av budsjettet det påfølgende år.»

For undertegnede er det svært vanskelig å se noen som helst grunn for at fristreglene her skal være annerledes for kompensasjonskrav enn for mva-fradrag. Jeg ser ingen forskjell mellom en én krone i mva-kompensasjon, og en krone i mva-fradrag.