Logg på for å laste ned PDF
Sanksjonsregelverket

Sanksjonsrisiko for regnskapsfører og revisor

Bruken av internasjonale sanksjoner er et særlig aktuelt tema etter opptrappingen av sanksjoner mot Russland og Hviterussland (Belarus) som følge av invasjonen i Ukraina. I denne artikkelen gis en innføring i sanksjonsrisikoen for regnskapsførerforetak og revisjonsforetak.

Advokat
Erling Grimstad

Advokatfirmaet Erling Grimstad

Advokatfullmektig
Ingvild Helene Fredriksen

Advokatfirmaet Erling Grimstad

Sanksjoner og restriktive tiltak

I Norge skiller vi i hovedsak mellom vedtak fra FN (sanksjoner) og EU (restriktive tiltak).*Se Finanstilsynets frysveileder punkt 1.2. Jf. finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2018/oppdatert-veileder-om-frysbestemmelsene/ Hvem som vedtar internasjonale sanksjoner, har blant annet betydning for hvordan sanksjonene håndheves og hva som blir konsekvensen av eventuelle sanksjonsbrudd. Multilaterale sanksjoner er sanksjoner som vedtas av internasjonale, mellomstatlige organisasjoner eller som det er bred internasjonal enighet om, eksempelvis FN og EU. Unilaterale sanksjoner er sanksjoner som enkelte stater vedtar på egen hånd som et utenrikspolitisk virkemiddel. Norge har ikke tradisjon for å innføre unilaterale sanksjoner.*Se Finanstilsynets frysveileder punkt 1.2. Jf. finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2018/oppdatert-veileder-om-frysbestemmelsene

Internasjonale sanksjoner gjennomføres i Norge ved forskrift som har hjemmel i sanksjonsloven.*Lov 16. april 2021 nr. 18 Sanksjonsloven. Både norske foretak og fysiske personer er forpliktet til å etterleve sanksjonene som er gjennomført av Norge.