Logg på for å laste ned PDF
Høring

Digitaliseringsdirektivet

Implementering av digitaliseringsdirektivet i norsk rett vil medføre flere endringer i aksjeselskapsretten, blant annet muligheten for digital etablering av NUF, reduksjon av gebyrsatsene og saksbehandlingstiden hos Brønnøysundregistrene, og mulighet for bekreftelse av aksjeinnskudd i euro. I artikkelen ser vi nærmere på de viktigste endringene departementet har foreslått i høringsnotatet.

Advokatfullmektig
Sigurd Helland

Rime Advokatfirma

Advokat
Harald Sætermo

Rime Advokatfirma

Hva er digitaliseringsdirektivet?

Nærings- og fiskeridepartementet har gjennomført en høring om implementering av EUs digitaliseringsdirektiv i norsk rett. Digitaliseringsdirektivet er et endringsdirektiv til selskapsdirektivet. Selskapsdirektivet er inntatt i EØS-avtalen og er gjennomført i norsk rett, blant annet i aksjeloven og allmennaksjeloven. Høringsforslaget foreslår endringer i nevnte lover, og i tillegg foreslår departementet endringer i enhetsregisterloven, foretaksregisterloven og regnskapsloven for å tilpasse lovverket til bruk av digitale løsninger.

Digitaliseringsdirektivet har til formål å forenkle stiftelses- og registreringsprosessen for aksjeselskaper og filialer innenfor EØS-området. Forenklingen vil i hovedsak skje ved bruk av digitale løsninger, samt ved effektivisering av saksbehandlingen hos Brønnøysundregistrene. Dette medfører at EØS-borgere på sikt skal kunne stifte aksjeselskaper og filialer i Norge digitalt til en lavere kostnad enn tidligere.

Direktivet omfatter de norske organisasjonsformene med begrenset ansvar, herunder aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper. Norskregistrerte utenlandske foretak (NUF), og Europeiske selskaper (SE-selskaper) berøres også av digitaliseringsdirektivet, men de fleste endringene gjelder for aksjeselskaper.

Digitaliseringsdirektivet inneholder en rekke detaljerte krav hvor de tekniske løsningene som direktivet forutsetter ikke er ferdigutviklet. Departementet forslår derfor å innføre flere forskriftshjemler i enhetsregisterloven, foretaksregisterloven, og regnskapsloven, slik at regelverket enkelt skal kunne tilpasses direktivet etter hvert som de ulike løsningene blir klare. Departementet foreslår også en rekke forskriftshjemler for å implementere detaljerte informasjonskrav. De aktuelle forskriftsbestemmelsene vil bli sendt på høring på et senere tidspunkt.

Høringsfristen gikk ut 13.05.2022, og høringsinnspillene er for tiden under behandling hos departementet. Direktivet anses EØS-relevant, men er i skrivende stund ikke tatt inn i EØS-avtalen. Departementet har ikke satt en frist for gjennomføringen av direktivet og opplyser at det ikke er fattet en beslutning om når det vil bli fremmet en proposisjon for Stortinget.