Logg på for å laste ned PDF

Internprising og økonomiske virkninger av covid-19

Covid-19 pandemien har ført til at mange multinasjonale konsern har opplevd en unormal reduksjon i tilbudet av innsatsfaktorer og etterspørsel etter varer og tjenester. OECD har utgitt særskilte retningslinjer for internprismessige implikasjoner av covid-19 pandemien, som gir veiledning for hvordan de ordinære retningslinjene for internprising skal anvendes i kontekst av pandemien.1

Seniorskattejurist
Fabian Mikarlsen Storm

Skatteetaten Divisjon Innsats, Storbedriftsavdelingen

Seniorrådgiver
Michael Aaen

Skatteetaten Divisjon Innsats, Storbedriftsavdelingen

Spesialrevisor
Frian Årsnes

Skatteetaten Divisjon Innsats, Storbedriftsavdelingen

Covid-retningslinjene

Transaksjoner mellom parter i interessefellesskap skal baseres på forretningsmessige vilkår og prinsipper.*Artikkelen finnes også i engelsk versjon. Denne kan fås ved henvendelse til tpa@skatteetaten.no Dette følger av det såkalte armlengdeprinsippet, som er forankret i skatteloven § 13-1.* Jf. OECDs retningslinjer for internprising for flernasjonale foretak og skattemyndigheter (OECDs retningslinjer).

OECDs retningslinjer er i utgangspunktet tilpasset en normalsituasjon. Covid-19 har imidlertid resultert i en unormal reduksjon i etterspørsel, mang-lende tilbud av produkter og tjenester samt ekstraordinære kostnader. OECD har derfor utarbeidet «Guidance on the transfer pricing implications of the COVID-19 pandemic» (Covid-retningslinjene).*Publisert 18. desember 2020.

Covid-retningslinjene gir uttrykk for hvordan OECDs retningslinjer bør fortolkes og anvendes på problemstillinger som har oppstått eller fått økt betydning som følge av pandemien. De særskilte retningslinjene skal følgelig ikke anses som en utvidelse eller endring av OECDs retningslinjer, jf. Covid-retningslinjenes avsnitt 4.*Covid-retningslinjene er ikke en del av OECDs retningslinjer og har således ingen egen rettslig status i norsk rett, saml. sktl § 13-1 (4).

Fire prioriterte hovedområder

Covid-retningslinjene er bygd opp rundt fire prioriterte hovedområder:

  1. Comparability analysis,

  2. Losses and the allocation of COVID-10 specific costs,

  3. Government assistance programmes,

  4. Advance pricing agreements

Retningslinjenes oppbygning er imidlertid ikke konsekvent, og enkelte problemstillinger reises kontekstuelt flere ganger. I denne artikkelen følger vi ikke OECDs disposisjon fullt ut, men tar heller for oss enkeltpunkter i retningslinjene.