Arbeidsgivers forpliktelser
En undersøkelse gjennomført av Deloitte Advokatfirma viser at svært mange arbeidsgivere ikke er klar over hvilke forpliktelser de har ved bruk av hjemmekontor som følge av Covid-19-pandemien.
Partner Deloitte Advokatfirma

Deloitte Advokatfirma

Viktige funn i undersøkelsen
I september 2020 gjennomførte Deloitte Advokatfirma en undersøkelse av norske arbeidsgivers forpliktelser ved bruk av hjemmekontor som følge av Covid-19-pandemien. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvorvidt arbeidsgivere var tilstrekkelig klar over sine forpliktelser som følge av økt bruk av hjemmekontor.
Her er de viktigste hovedfunnene i undersøkelsen:
Av 222 deltakere i undersøkelsen, har ni av ti tatt i bruk hjemmekontor under Covid-19.
Fire av ti arbeidsgivere har ikke iverksatt tiltak for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø for sine ansatte på hjemmekontor.
Omtrent halvparten av arbeidsgiverne har ikke kontroll på om overtidsbestemmelsene overholdes når de ansatte arbeider hjemmefra.
30 % av arbeidsgiverne har ikke implementert tiltak for å sikre konfidensialitet ved bruk av hjemmekontor.
Kun 13 % av arbeidsgiverne vurderer å inngå en tilleggskontrakt som gjelder bruken av hjemmekontor.
Over halvparten av arbeidsgiverne har svart at de ikke vet om virksomheten skal vurdere å iverksette flere tiltak som følge av bruken av hjemmekontor, noe som sender et signal om at arbeidsgiverne ikke er tilstrekkelig forberedt på forpliktelsene arbeidsgivere har for ansatte på hjemmekontor.
Regelverket rundt bruken av hjemmekontor er ikke veldig godt kjent av arbeidsgiverne, og er antageligvis også utfordrende å implementere.
Uavhengig av om hjemmekontoret er pålagt, som følge av Covid-19 eller ikke, er det for eksempel et krav om at alle arbeidsgivere som har ansatte på hjemmekontor, må inngå en skriftlig avtale om bruken av hjemmekontor.