Logg på for å laste ned PDF
Hjemmekontor under Covid-19:

Arbeidsgivers forpliktelser

En undersøkelse gjennomført av Deloitte Advokatfirma viser at svært mange arbeidsgivere ikke er klar over hvilke forpliktelser de har ved bruk av hjemmekontor som følge av Covid-19-pandemien.

Advokat
Bjørn Ofstad

Partner Deloitte Advokatfirma

Advokat
Henriette Cecilie S. Breilid

Deloitte Advokatfirma

Viktige funn i undersøkelsen

I september 2020 gjennomførte Deloitte Advokatfirma en undersøkelse av norske arbeidsgivers forpliktelser ved bruk av hjemmekontor som følge av Covid-19-pandemien. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvorvidt arbeidsgivere var tilstrekkelig klar over sine forpliktelser som følge av økt bruk av hjemmekontor.

Her er de viktigste hovedfunnene i undersøkelsen:

  • Av 222 deltakere i undersøkelsen, har ni av ti tatt i bruk hjemmekontor under Covid-19.

  • Fire av ti arbeidsgivere har ikke iverksatt tiltak for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø for sine ansatte på hjemmekontor.

  • Omtrent halvparten av arbeidsgiverne har ikke kontroll på om overtidsbestemmelsene overholdes når de ansatte arbeider hjemmefra.

  • 30 % av arbeidsgiverne har ikke implementert tiltak for å sikre konfidensialitet ved bruk av hjemmekontor.

  • Kun 13 % av arbeidsgiverne vurderer å inngå en tilleggskontrakt som gjelder bruken av hjemmekontor.

  • Over halvparten av arbeidsgiverne har svart at de ikke vet om virksomheten skal vurdere å iverksette flere tiltak som følge av bruken av hjemmekontor, noe som sender et signal om at arbeidsgiverne ikke er tilstrekkelig forberedt på forpliktelsene arbeidsgivere har for ansatte på hjemmekontor.

  • Regelverket rundt bruken av hjemmekontor er ikke veldig godt kjent av arbeidsgiverne, og er antageligvis også utfordrende å implementere.

Uavhengig av om hjemmekontoret er pålagt, som følge av Covid-19 eller ikke, er det for eksempel et krav om at alle arbeidsgivere som har ansatte på hjemmekontor, må inngå en skriftlig avtale om bruken av hjemmekontor.