Logg på for å laste ned PDF
Hvitvaskingsregelverket

Kundetiltakene som må gjennomføres

Finanstilsynet har gjennomført periodisk tilsyn med enkelte revisjonsselskaper etter lov av 1. juni 2018 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven). I noen artikler fremover skal jeg gjennomgå noen av de mest typiske regelbruddene hos revisjonsselskaper og regnskapsførere.

Advokat
Erling Grimstad

Advokatfirmaet Erling Grimstad

Oversikt over vanlige feil og mangler etter hvitvaskingsregelverket

I tillegg til feil og mangler som Finanstilsynet har påpekt i offentliggjorte tilsynsrapporter, oppdager vi ofte følgende feil og mangler som går igjen i de rapporteringspliktige foretakene vi foretar gjennomgang av etterlevelsen for:

  • Anti-hvitvaskingsarbeidet er mangelfullt eller feil organisert

  • Risikovurderingen er altfor generell og ikke tilpasset virksomheten eller foretakets kunder/kundegrupper

  • De kundetiltakene som utføres, er mangelfulle

  • Det mangler tydelige forskjeller på de tiltakene som gjøres av kunder underlagt forsterkede kundetiltak og kunder som er satt til normal/standard kundetiltak

  • Rutinene er for dårlig tilpasset foretaket og gir ikke god nok veiledning til de ansatte

  • Internkontrollen på hvitvaskingsområdet er for svak

  • Opplæringen av ansatte etter hvitvaskingsloven er mangelfull

Manglende opplæring

Det er et relativt tydelig funn at de foretakene der vi finner de største manglene, har mangler ved sin opplæring av ansatte. De ansatte i mange grupper rapporteringspliktige foretak er usikre på hvem som gjør hva og hvilke oppgaver de selv skal utføre. De mangler også kunnskap om hva som forventes av dem i henhold til regelverket og kunnskap om krav fra Finanstilsynet.

Styret «bestiller» ikke etterlevelsestiltak

Styret i mange av de foretakene der vi ser at det foreligger mangler, har ikke gitt noen tydelig bestilling av etterlevelsestiltak overfor daglig leder. Det leder sannsynligvis til at foretaket blir helt avhengig av at en av de ansatte setter seg inn i regelverket og tar initiativet til at de formelle lovkravene etterleves. Dersom det er tilfelle, er foretaket sårbart hvis vedkommende ildsjel slutter, går ut i permisjon eller har fravær av andre grunner.