Logg på for å laste ned PDF

Ledernes erfaringer med hjemmekontor

Erfaringene med bruken av hjemmekontor under korona-pandemien vil endre måten vi kommer til å jobbe på også i fremtiden. Tilbakemeldingen fra topplederne i norske revisjonsselskaper er at vi er blitt bedre til å bruke digitale løsninger, men at alle savner den sosiale delen av arbeidslivet. For unge medarbeidere har pandemien være ekstra utfordrende.

Redaktør
Alf Asklund

En todelt erfaring

Hans Ragnar Berg, daglig leder i RSM Norge

Erfaringene med hjemmekontor hos RSM er så langt nokså delt, sier Hans Ragnar Berg, daglig leder i RSM Norge. – På den ene siden er vi spente – spente fordi vi begynner å «føle på» konsekvenser av isolasjon, den manglende nærheten og de små hverdagsmøtene vi blir frarøvet. Spente fordi hjemmekontoret litt etter litt for noen visker ut grensen mellom arbeidstid og fritid og spente på de egentlige konsekvensene for både den enkeltes psykiske velvære og robusthet og hva isolasjonen gjør med kulturen vår som får mindre gjødsel og pleie enn ønskelig. Vil den falme og hvor lang tid tar den å restaurere, spør Berg?

– På den andre siden er vi glade og stolte av hvor tilpasningsdyktige ansatte er og hvordan de tar utfordringer på strak arm. Jeg tror vi akkurat har gradert til et felles svart belte i hurtig tilpasning, sier han. Kanskje fordi vi har fått en «felles ytre fiende» i koronaviruset og at det derfor er lettere å stå sammen og håndtere den? Vi opplever også at ansatte flest er flinke til å fokusere på det de kan gjøre noe med og ikke på problemene.

– Vi ser med andre ord et lysglimt i koronatunellen og foreløpig er vi forsiktig optimistiske på at det er åpningen i andre enden vi ser og ikke en strøm av motgående trafikk, avslutter Berg.