Logg på for å laste ned PDF
Rentebegrensningsregelen:

Revisors plikter ved bruk av unntaksregelen

Skattedirektoratet har i en publisert uttalelse omtalt revisors plikter når den balansebaserte unntaksregelen i rentebegrensningsregelen benyttes (SKD-melding 3/2020). Denne artikkelen oppsummerer hovedtrekkene i uttalelsen.

Statsautorisert revisor
Henning Stokke

seniorrådgiver Skattedirektoratet

Seniorskattejurist
Christine Buer

Skattedirektoratet

Sammendrag

Etter Skattedirektoratets oppfatning skal krav til revisorgodkjennelse som gjelder ved skattemeldingen, jf. uttrykket «godkjent av revisor» etter skatteloven § 6–41 åttende ledd bokstav h, forstås som at norsk ansvarlig revisor har signert unntaksskjema RF-1509.*RF-1509 er et skattefastsettingsskjema som skal leveres av selskaper mv. som benytter unntaksregelen, enten på selskapsnivå eller på nasjonalt nivå. Det vil da ikke være nødvendig å avgi særskilt revisjonsberetning eller annen revisorerklæring for rentebegrensningsformål.

Skattedirektoratet oppstiller følgende krav til revisor ved godkjenning av RF-1509:

  • Revisors godkjenning omfatter revisjon av:

    • selskapsregnskap eller konsolidert balanseoppstilling for den norske delen av konsernet

    • omarbeidelser

    • justeringer

  • Revisors godkjenning omfatter kontroll (avtalt kontrollhandling) av om:

    • selskapet mv. (eventuelt norsk del av konsernet) er konsolidert linje for linje inn i konsernregnskapet

    • konsernregnskapet er utarbeidet etter ett av de aksepterte regnskapsspråkene

    • konsernregnskapet er utarbeidet av det øverste selskapet som kan utarbeide konsernregnskap

    • konsernregnskapets revisjonsberetning er uten forbehold eller presisering som kan ha betydning for konsernets egenkapitalandel

Uttalelsen gir i tillegg veiledning i forbindelse med vurdering og fastsettelse av en konkret vesentlighetsgrense. Videre omtales ulike typer mangler i konsernregnskapet som krever at det må utarbeides nytt konsernregnskap. Til slutt pekes det på at gjeldende regler må forstås slik at det er valgfritt hvilken revisor som skal revidere konsernregnskapet, og at det heller ikke er oppstilt spesifikke krav til revisor.