Varierer eksamensresultater med vanskelighetsgrad/arbeidsmengde?
På grunnlag av nasjonal eksamen i årsregnskap på bachelorstudiet i regnskap og revisjon fra 2015–19 ble det undersøkt om det foreligger en sammenheng mellom eksamensresultat og vanskelighetsgrad/arbeidsmengde. Resultatene av undersøkelsen indikerer at det er en slik sammenheng, men det er vanskelig å underbygge konklusjoner statistisk.
Høgskolen i Molde

Universitetet i Sørøst-Norge

Oppsummering av undersøkelsen
å vurdere vanskelighetsgrad og arbeidsmengde for eksamensoppgaver er vanskelig
det finnes klare indikasjoner på sammenheng mellom eksamensresultater og vanskelighetsgrad/arbeidsmengde
selv med en nasjonal eksamen arrangert av NOKUT, kan den enkelte student være heldig eller uheldig med oppgavesettets vanskelighet/arbeidsmengde
Undersøkelsen viser også at det å vurdere vanskelighetsgrad og arbeidsomfang i seg selv er en krevende øvelse. Artikkelen belyser og reflekterer rundt spørsmål om hvorvidt studenter kan være «heldige» eller «uheldige» med eksamensoppgaver. Utgangspunktet er en forventning om at på samme måte som at en karakter skal reflektere kunnskapsnivå uavhengig av institusjon, bør den også være uavhengig av eksamensår og variasjon i vanskelighetsgrad og arbeidsmengde.*Artikkelforfatterne var involvert i sensureringen av eksamenene som denne artikkelen berører.