Ofte stilte spørsmål
Ofte stilte spørsmål
I denne spalten gjengis utvalgte spørsmål som er kommet til Revisorforeningens henvendelsessystem. Revisorforeningen har etter beste evne avgitt svar basert på de konkrete saksforholdene, men påtar seg ikke rettslig ansvar for riktigheten, fullstendigheten eller anvendeligheten av de svar som er gjengitt.
Note om korona, uavhengig av selskapets situasjon?

Spørsmål: Skal det for 2019-regnskapet alltid settes opp en note angående koronasituasjonen, selv om vi vurderer at det ikke er usikkerhet rundt selskapets evne til videre drift? Selskapet er et lite foretak.
Svar: Nei. Noteopplysningene skal være spesifikke, og konkret omhandle det som er av betydning for det aktuelle selskapet.
Små foretak har ikke noe konkret notekrav i regnskapsloven om hendelser etter balansedagen utover kravet til omtale av usikkerhet om fortsatt drift i regnskapsloven § 7-46. Det følger av NRS 8 punkt 6.1.1.4.1 at «Det skal gis opplysninger om hendelser som har sammenheng med forhold oppstått etter balansedagen dersom dette er nødvendig for å bedømme den regnskapspliktiges stilling og resultat og som ikke fremgår av årsregnskapet for øvrig, jf. regnskapsloven § 7-1.» Små foretak som i betydelig grad påvirkes av økonomiske konsekvenser av koronasituasjonen, bør derfor vurdere å gi tilleggsopplysninger om hendelser etter balansedagen.
Se også Korona – regnskapsmessige vurderinger i Revisjon og regnskap nr. 4/2020.