Logg på for å laste ned PDF

Ny revisorlov: Oppdragsutførelsen

Regjeringens forslag til ny revisorlov innebærer en ytterligere vektlegging av revisors samfunnsrolle i oppdragsutførelsen. Tilpasninger til EUs revisjonsdirektiv gjør at flere særnorske krav blir fjernet og at enkelte nye krav fra direktivet kommer inn.

Cand.jur.

Espen Knudsen

Fagsjef rammebetingelser i Revisorforeningen

Temaer i forslaget til ny revisorlov

I en serie artikler skal jeg gå gjennom viktige temaer fra forslaget til ny revisorlov som Regjeringen fremmet rett før jul i fjor. I denne artikkelen tar jeg for meg kravene til oppdragsutførelsen.

Revisjonsforetakets og den oppdragsansvarliges ansvar

Både revisjonsselskapet som er valgt revisor, og den som er utpekt som oppdragsansvarlig revisor, har ansvar for at revisjonen blir utført i henhold til kravene i loven og god revisjonsskikk. Ny revisorlov tar hensyn til at revisjonsselskapet følger opp ansvaret på foretaksnivå, mens den oppdragsansvarlige følger opp ansvaret på oppdragsnivå.

En personlig valgt revisor ivaretar selv ansvaret både på foretaksnivå og oppdragsnivå. I ny revisorlov brukes «revisjonsforetak» som samlebetegnelse på revisjonsselskap og en statsautorisert revisor* I ny revisorlov får alle godkjente revisorer tittelen «statsautorisert revisor». Dagens registrerte revisorer blir statsautoriserte revisorer ved lovens ikrafttredelse. som utfører lovfestet revisjon i eget navn (enkeltpersonforetak).

Det er flere forhold som må avklares i akseptvurderingen før et revisjonsforetak påtar seg et revisjonsoppdrag. Det er nødvendig å skaffe seg kjennskap til klienten og virksomheten for å kunne ta stilling til om:

  • revisjonsforetaket har nødvendig kompetanse og kapasitet til å utføre oppdraget forsvarlig

  • det er forhold som gjør at revisjonsforetaket ikke er uavhengig av klienten

  • det kan gjennomføres betryggende kundetiltak etter hvitvaskingsloven

  • det er forhold ved virksomheten som tilsier at revisjonsforetaket ikke bør påta seg oppdraget

Før et revisjonsforetak påtar seg eller fortsetter en lovfestet revisjon av et foretak som ikke er et lite foretak etter regnskapslovens definisjon, skal det etter ny revisorlov vurderes om revisjonsforetaket har nødvendig tilgang på kompetente personer, tid og ressurser til å utføre revisjonen og om den oppdragsansvarlige revisoren har nødvendig godkjenning. Betydningen av bestemmelsen er at dette må dokumenteres særskilt på revisjonsoppdrag for større klienter. Revisjonsforetaket har ansvar for å ha tilstrekkelig kompetanse og kapasitet også på oppdrag for små klienter, men det er normalt ikke nødvendig å dokumentere vurderingen på det enkelte oppdraget.

Et revisjonsselskap må utpeke én statsautorisert revisor som oppdragsansvarlig revisor for hvert revisjonsoppdrag. Det presiseres i den nye loven at sikring av revisjonskvalitet, uavhengighet og kompetanse skal være de viktigste kriteriene for utpekingen (se § 9–3). Det betyr i praksis at den partneren som bringer oppdraget inn i selskapet, ikke uten videre kan utpekes som oppdragsansvarlig revisor. Utpeking av oppdragsansvarlig må besluttes særskilt i revisjonsselskapet i henhold til kriteriene. Dette er et løpende ansvar på foretaksnivå i revisjonsselskapet.

Revisjonsforetak må også ha systemer som bidrar til å sikre kvalitet i oppdragsutførelsen. Det innføres nye bestemmelser om kvalitetsstyring i ny revisorlov, som jeg vil omtale i en senere artikkel.