Logg på for å laste ned PDF

Ofte stilte spørsmål

Om ofte stilte spørsmål

I denne spalten gjengis utvalgte spørsmål som er kommet til Revisorforeningens henvendelsessystem. Revisorforeningen har etter beste evne avgitt svar basert på de konkrete saksforhold, men påtar seg ikke rettslig ansvar for riktigheten, fullstendigheten eller anvendeligheten av de svar som er gjengitt.

Hvitvaskingsloven – krav til å innhente gyldig legitimasjon fra ny daglig leder?

Kategori: Revisjon

Spørsmål: For revisjonsoppdrag legger Finanstilsynet til grunn at daglig leder er «den som handler på vegne av kunden», jf. hvitvaskingsrundskrivet pkt. 6.4. Når kunden ansetter ny daglig leder, må revisor bekrefte identiteten til vedkommende, på grunnlag av gyldig legitimasjon?

Svar: Revisor må innhente gyldig legitimasjon fra den nye daglige lederen.

Etter hvitvaskingsloven § 24 skal rapporteringspliktige løpende følge opp eksisterende kundeforhold og oppdatere dokumentasjon og opplysninger om kunder. De samme krav til kundetiltak gjelder ved endring som ved ­etablering. For de som opptrer på vegne av kunden gjelder hvitvaskingsloven § 13 (1) jf. § 12 (2).:

«Opplysninger om identiteten til personer som handler på vegne av kunden eller er gitt disposisjonsrett over en konto eller et depot, bekreftes ved gyldig legitimasjon. Retten til å handle på vegne av kunden bekreftes ved skriftlig dokumentasjon.»

Etter hvitvaskingsloven § 24 (2) skal rapporteringspliktige jevnlig gjennomføre kundetiltak som ledd i løpende oppfølging. Kundetiltak skal uansett gjennomføres når det er tvil om tidligere innhentede opplysninger er korrekte eller tilstrekkelige. Revisor må aktivt sjekke om det har skjedd endringer. Det er ingen fast regel på hvor ofte, men vi oppfatter at det normalt bør skje årlig, samt når revisor blir oppmerksom på (mulige) endringer. Det er normalt tilstrekkelig å spørre kunden.