Logg på for å laste ned PDF
Del I – skatt og merverdiavgift:

Saker fra Skatte­klagenemndas ­saksbehandling

Artikkelen tar for seg hovedlinjene i skatteforvaltningslovens bestemmelser om tilleggsskatt, med hovedvekt på eksempler fra Skatteklagenemdas praksis. Alle henvisninger er publisert eller vil bli publisert på www.skatteetaten.no.

Seniorskattejurist

Line Solli

Sekretariatet for Skatteklagenemnda

Seniorrådgiver

May-Lise Persen Lerang

Sekretariatet for Skatteklagenemnda

Vilkårene for ileggelse av tilleggsskatt

Vilkårene for ileggelse av tilleggsskatt fremgår av skatteforvaltningsloven § 14–3 første ledd. Det er tre objektive vilkår som må vurderes:

  • uriktig eller ufullstendig opplysning/unnlatt å gi pliktig opplysning

  • kan føre til skattemessig fordel

  • fordelens størrelse.

Det er skattemyndighetene som må bevise at de objektive vilkårene for ileggelse tilleggsskatt er oppfylt. Beviskravet er klar sannsynlighetsovervekt.* Prop. 38L (2015-2016) punkt 20.5.3 side 223, HR i UTV-2008-1548 (Sørum) og Ot.prp.nr.82 (2008-2009) punkt 8.9 og 9.3.

Uriktige eller ufullstendige opplysninger

Utgangspunktet for vurderingen av om det er gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger er hva en lojal skattepliktig vil gi av opplysninger etter en objektiv standard.* Prop. 38L (2015-2016) punkt 20.4.2.2 og Ot.prp.nr.82 (2008-2009) pkt. 8.2.3.

Den skattepliktige har gitt uriktige opplysninger når han har gitt opplysninger som ikke stemmer med de faktiske forholdene.* Ot.prp.nr.62 (2006–2007) punkt 6.6.6. Opplysningsplikten praktiseres strengt.* Rt-2009-813 (Gaard Tveit).

Riktig – deretter feil

I NS 86/2017* På lovdata.no er den publisert under henvisningen SKNS1-2017-86. hadde den skattepliktige levert selvangivelse med vedlegg to ganger for samme inntektsår. Ved levering av den første selvangivelsen ga den skattepliktige riktige og fullstendige opplysninger. Kort tid etter leverte han feilaktig inn en ny selvangivelse med ufullstendige opplysninger vedrørende sin næringsinntekt. Systemet i Altinn innebærer at det er den siste innleveringen som danner grunnlaget for skattefastsettingen. Ettersom den endelige selvangivelsen ikke inneholdt næringsinntekt var selvangivelsen feil og det ble objektivt sett gitt uriktige opplysninger.

Aktsomt og lojalt

Det følger av skatteforvaltningsloven § 8–1 at den skattepliktige skal opptre aktsomt og lojalt slik at skatteplikten blir klarlagt og oppfylt i rett tid. Lojalitetsplikten har blitt drøftet i flere avgjørelser, for eksempel disse to:

I NS 141/2017* Lovdata.no: SKNS1-2017-141. hadde den skattepliktige krevd fradrag for kostnader som helt klart ikke var fradragsberettigede. Dette gjaldt private kostnader for vinterklær, sommerklær, forsikring og veiavgift.

Nemnda mente i likhet med skattekontoret at den skattepliktige hadde spekulert i oppføring av urettmessige fradrag. Dette var klart illojale tilpasninger, og innebar brudd på opplysningsplikten selv om den skattepliktige hadde oppgitt alle opplysninger som var nødvendige for å vurdere fradragsretten.

Ikke lojalt

I en annen sak, NS 44/2018,* Lovdata.no: SKNS1-2018-44. hadde den skattepliktige krevd fradrag for leiekostnader. Den skattepliktige hadde blitt nektet fradrag for tilsvarende kostnader tidligere år, og hadde mottatt vedtak fra skattemyndighetene om dette. Den skattepliktige krevde likevel fradrag til tross for at det ikke var endringer i hans faktiske situasjon.

Å fortsatt kreve det samme fradraget i selvangivelsen, og dermed ikke innrette seg etter de avgjørelsene skattemyndighetene hadde fattet, ble ikke ansett som lojalt. Dersom den skattepliktige mente at han hadde rett på fradragene til tross for at de faktiske forholdene var de samme som før, burde han i det minste ha opplyst om denne uenigheten i vedlegget til selvangivelse for å kunne anses å opptre lojalt og gi fullstendige opplysninger.

Tilleggsopplysninger

Foruten at den skattepliktige skal fylle ut aktuelle poster i oppgavene på en riktig måte, skal det også gis «... andre opplysninger som har betydning for fastsettingen».* Skatteforvaltningsloven § 8-3. Se også dommen i Rt-1997-1430 (Elf). Det fremgår av dommen at i de tilfellene den skattemessige disposisjonen er tvilsom eller det er tale om opplysninger som er av vesentlig betydning, vil den skattepliktige ha en særlig plikt til å opplyse om forholdet.

Glemt rapportering av utbytte

NS 5/2018* SKNS1-2018-5. gjaldt en sak der det utdelende selskapet hadde glemt å rapportere utbytte i aksjonærregisteroppgaven. Beløpet fremkom derfor ikke på den skattepliktiges aksjeoppgave eller i hans selvangivelse. I aksjeoppgaven, mottatt før selvangivelsen, fikk den skattepliktige en særskilt oppfordring til å kontrollere innrapporterte tall. Den skattepliktige korrigerte ikke den pre-utfylte selvangivelsen, og ble ikke lignet for mottatt aksjeutbytte fra selskapet. Han ga heller ikke annen informasjon som kunne gi skattekontoret grunn til å foreta egne undersøkelser omkring mottatt utbytte. Sekretariatet la til grunn at den skattepliktige hadde gitt uriktige opplysninger.

Eiendom benyttet av aksjonær

I NS 59/2017* SKNS1-2017-59. kom Skatteklagenemnda til at den skattepliktige hadde gitt uriktige opplysninger for 2011, 2012 og 2014, da det ikke fremgikk av selskapets selvangivelse at selskapets eiendom hadde blitt benyttet av aksjonær uten at det var betalt vederlag.

For 2012 hadde selskapet omtalt eiendommen i et eget vedlegg til selvangivelsen. I vedlegget var det oppgitt at selskapet hadde anskaffet en eiendom som skulle være et velferdsgode. Nemnda mente at opplysningene ga skattekontoret grunn til å se nærmere på spørsmålet om eiendommen kunne anses som et velferdsgode. Spørsmålet om eiendommen skulle anses som et velferdsgode og spørsmålet om eiendommen skulle uttaksbeskattes som følge av at den hadde stått til aksjonærens disposisjon, var imidlertid to forskjellige spørsmål. Opplysningene i vedlegg til selvangivelsen sa ingenting om aksjonærens bruk eller tilgang til eiendommen, selv om den skattepliktige etter nemndas oppfatning burde ha opplyst om dette.

Opplysning i mva-meldingen

NS 16/2018* SKNA1-2018-16. (alm. avdeling) gjaldt fradragsføring av inngående merverdiavgift tilknyttet bilag hvor selger uriktig hadde oppkrevd merverdiavgift. Den skattepliktige hadde skrevet en merknad i mva-meldingen der det var opplyst følgende:

«Post 8. Fradragsberettiget inng Avg på kr 696 112,-. At beløpet er høyt, skyldes kjøp av rorbuanlegg med inventar og utstyr. Samt kjøp av båt med utenbordsmotor».

Skatteklagenemnda vurderte opplysningen som tilstrekkelig til at skattekontoret hadde en foranledning til å stille oppfølgingsspørsmål, og at den skattepliktige ved dette hadde opptrådt på en aktsom og lojal måte ved innsending av oppgaven.

Skattemessige fordeler

Det er som regel ikke problematisk å slå fast at opplysningssvikten kan eller vil kunne medføre en skattemessig fordel. I saker med underskudd har spørsmålet imidlertid blitt satt på ­spissen.

Selskapet anførte i NS 103/2017* SKNS1-2017-103. at det ikke ville komme i skatteposisjon dersom tapsfradraget ble tilbakeført, og at det derfor ikke ville være grunnlag for å ilegge tilleggsskatt. Skatte­klagenemnda påpekte at tapsvilkåret var oppfylt da selskapet hadde krevd underskudd til fremføring.* Det ble vist til Skatteforvaltningshåndboken 1. utgave 2017 s 482 (Lignings-ABC 2014 side 1261).

I NS 30/2018* SKNS1-2018-30. hadde selskapets revisor ikke tilbakeført regnskapsmessig nedskrivning av aksjer i næringsoppgave 2, slik at det ble krevd fremførbart underskudd med tilsvarende beløp. Spørsmålet var om de uriktige opplysningene om fremførbart underskudd kunne føre til «skattemessige fordeler» for selskapet.

Selskapet anførte at det ikke var i en skatteposisjon til, eller hadde noen intensjon om å utnytte underskuddet.* Selskapet viste til Lignings-ABC 2015/16 punkt 3.9.1, side 1275.

At selskapet ikke var i en skatteposisjon til å utnytte underskuddet i inntektsåret var etter Skatteklagenemndas oppfatning ikke avgjørende. Opplysningssvikten medførte at selskapet fikk et økt fremførbart underskudd, slik at skatten kunne bli redusert i et senere inntektsår. Skatteklagenemnda mente at så lenge selskapet hadde oppført underskudd til fremføring, var det rent faktisk krevd underskudd fremført til senere år.

For øvrig bemerket Skatteklagenemnda at selv om skatten først ble redusert et senere år, skulle tilleggsskatten likevel effektueres umiddelbart.