Logg på for å laste ned PDF

Manglende kvalitet på ikke-finansiell rapportering

I en undersøkelse om ikke-finansiell rapportering, Closing Excellence Survey, svarer flertallet at kvaliteten på ikke-finansielle tall fortsatt henger langt etter kvaliteten på finansielle tall. Vi ser nærmere på resultatene fra undersøkelsen, og hva man kan gjøre for å imøtekomme utfordringer knyttet til intern kontroll og rapporteringsprosessen.

MA, Economics and international affairs

Fredrik Nordbø

EY

Ikke-finansiell rapportering

Med «ikke-finansiell» rapportering menes tall og informasjon om selskapets resultater utover det finansielle regnskapet. Dette kan inkludere informasjon om ansatte, kunder, miljø, innovasjon osv. og dekker det vi kjenner som bærekraftrapportering. Flere land stiller nå økte krav til slik rapportering. Storbritannia krever en «strategisk rapport» fra børsnoterte selskaper, og rapportering av «gender pay gap». Frankrike stiller krav til verifisert klimaregnskap og klimarisikorapportering.

Flertallet av de som svarer i undersøkelsen svarer også at selve rapporteringsprosessen av ikke-finansielle tall kun oppleves som en ekstra arbeidsbelastning i en ellers hektisk periode av året. I undersøkelsen spurte vi ansvarlige for rapportering i en rekke norske selskaper om hvordan finansielle og ikke-finansielle tall behandles.