Logg på for å laste ned PDF

Endring av fastsettelse

I den andre artikkelen i serien om skatteforvaltningsloven, ser vi nærmere på skattekontorets adgang til å endre grunnlaget for formues- og inntektsskatt, merverdiavgift mv.

Advokat

Egil Stefan Eilertsen

Partner i Advokatfirmaet Harboe & Co

Advokat

Einar Harboe

Partner i Advokatfirmaet Harboe & Co

Fastsettingen må være uriktig

Skattekontoret kan endre en fastsetting dersom den er «uriktig».1* Skatteforvaltningsloven § 12-1 første ledd første punktum. Vilkåret for endring er ikke lenger knyttet til om skattepliktige har oppfylt sin opplysningsplikt, slik systemet var i ligningsloven. Det er således uten avgjørende betydning for vilkårene for endring om fastsettingen er uriktig på grunn av feil i skattepliktiges oppgaver. Kriteriet i Loffland-dommen, om at skattepliktige har gitt «alle de opplysninger man etter en objektiv vurdering finner at han burde ha gitt», har etter dette først og fremst betydning for fastsetting av tilleggsskatt.* Rt-1992-1588.

Fokus på ny skatteforvaltningslov

I en artikkelserie vil vi sette søkelys på spørsmål knyttet til ny skatteforvaltningslov. Det vil omfatte regelendringer i forhold til tidligere lovgivning, eller at praktiseringen er endret som følge av lovendringen. Forfatterne er advokater i Advokatfirmaet Harboe & Co AS.

Feil i faktum eller rettsanvendelse

Fastsettingen kan være uriktig på grunn av feil i faktum og/eller feil i rettsanvendelsen. I tillegg skal formuleringen fange opp endring av fastsetting for merverdiavgift, når skattepliktige har blitt registrert i merverdiavgiftsregisteret uten at vilkårene for registrering er oppfylt, eller at skattepliktige ikke har vært registrert, men har oppkrevd beløp angitt som merverdiavgift i salgsdokumenter.

I enkelte tilfeller har skattemyndighetene plikt til å ta opp endringssak.

Objektivt vilkår

Vilkåret for endring av fastsettingen er objektivt. Det kreves ikke at skattepliktige har opptrådt klanderverdig, men den skattepliktiges forhold vil likevel kunne få betydning for skattemyndighetenes vurdering av om saken skal tas opp til endring.

Det er uten betydning for adgangen til å endre fastsettingen om fastsettingen er en egenfastsetting eller fastsatt av skattemyndighetene, eller om endringen gjelder et tidligere vedtak om endring. Det er også uten betydning om endringen er til gunst eller ugunst for skattyter. Det gjelder en egen endringsfrist når skattemyndighetene endrer eget vedtak til skattyters ugunst, basert på endret rettsanvendelse.

Intet rettskrav

Som før er det skattemyndighetene som avgjør om en fastsetting skal tas opp til endring. Bortsett fra reglene om egenretting eller klage har skattepliktige intet rettskrav på å få en uriktig fastsettelse endret i sin favør. Dette har blant annet betydning når fristen for egenretting eller klage er utløpt, men skattemyndighetenes har adgang til å endre.

Reglene om endring av fastsettelse kommer også til anvendelse når det ikke foreligger noen fastsettelse.* Skatteforvaltningsloven § 12-1 første ledd andre punktum. Det kan være at skattepliktige er forbigått ved fastsettingen, f.eks. fordi en person eller et selskap ikke er tatt opp i skattemanntallet, merverdiavgiftsregisteret eller særavgiftsregisteret.