Logg på for å laste ned PDF

Aktuelt

Historisk høy kundetilfredshet for revisjonsselskaper og regnskapsbyråer 

Et sammendrag av alle kundetilfredshetsstudier som analysebyrået EPSI Rating gjennomførte i 2017, viser at revisjonsselskaper og regnskapsbyråer lykkes godt med å møte kundenes krav og forventninger.

Studien viser at tilfredsheten med revisjonsselskapene stiger fra i fjor, og årets resultat er det beste resultatet i målingens historie. Så mange som seks av ti bedrifter er svært godt tilfredse med sin revisor, mens kun hver tiende bedrift er misfornøyd.

Høy lojalitet

At såpass mange er tilfredse, bidrar også til at svært mange uttrykker høy lojalitet overfor revisor. Selv om 12 % av kundene svarer at de vurderer å skifte revisor, er det kun 6 % som svarer at de etter all sannsynlighet ikke er kunde av samme revisjonsselskap om ett år.

Flertallet av kundene opplever revisjonsselskapene som profesjonelle, kompetente og pålitelige. I forhold til selve revisjonsarbeidet som utføres, mener de aller fleste at kvaliteten er svært god.

Serviceinnstilte og flinke

I løpet av intervjuet har vi også spurt bedriftene om de kan løfte frem noe de er særlig tilfreds med, og det er mange som svarer at de møter serviceinnstilte og flinke folk som har høyt kunnskapsnivå, innen de aktuelle fagfeltene.

De mellomstore kommer best ut

Totalt sett viser studien at det er de små og mellomstore revisjonsselskapene som samlet sett får den beste tilbakemeldingen, og de har også de desidert mest lojale kundene. For de store revisjonsselskapene er det også mye bra tilbakemeldinger, men det er KPMG som i denne målingen kommer best ut.

Tilsvarende studie av revisjonsbransjen i Sverige viser at også svenske bedrifter er godt tilfredse med sine revisorer, dog er tilfredsheten totalt sett lavere enn i Norge.