Logg på for å laste ned PDF

Revisjonsforordningen

EUs reguleringspakke «Reform av revisjonsmarkedet» fra 2014, inkluderer en helt ny forordning om særlige krav ved revisjon av foretak av allmenn interesse. Nedenfor omtales hovedtrekkene i forordningen og Revisor- og regnskapsførerlovutvalgets forslag til hvordan nasjonale valgmuligheter bør benyttes.

Cand. jur.

Espen Knudsen

Fagsjef rammebetingelser i Revisorforeningen

Revisjonsforordningen inneholder ganske omfattende regulering med krav til børsnoterte foretak, banker og forsikringsforetak mv. (foretak av allmenn interesse) og deres revisorer. Forordningen skal fastsettes som en egen lov i Norge. Forordningen inneholder i utgangspunktet fullharmoniserte regler som skal gjelde likt i alle EU- og EØS-land. Utgangspunktet om fullharmoniserte regler er imidlertid fraveket flere steder i forordningen med valgmuligheter som tillater det enkelte land å fastsette strengere eller mer lempelige regler. Revisor- og regnskapsførerlovutvalget fremmet i NOU 2017: 15 forslag om hvordan disse valgmulighetene bør benyttes i Norge. Blant de mest sentrale reglene i forordningen er forbud for revisor mot å levere visse tjenester til klienter som er foretak av allmenn interesse, krav om å bytte revisjonsselskap etter en viss periode i slike foretak (firmarotasjon) og utvidede oppgaver for revisjonsutvalget.