Logg på for å laste ned PDF

Aktuelt

Reklame i sosiale medier

Legger du ut reklame på dine profiler i sosiale medier og på blogg, skal denne utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som reklame.

Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det.

Alle skal kunne oppfatte at det er reklame før eller samtidig som de ser det som er lagt ut. Det stilles derfor krav til at det benyttes tydelige formuleringer, med ord som reklame eller annonse, at merkingen skal ha en fremtredende plassering og at den skal være skrevet med skrift i stor nok størrelse. I tillegg skal det fremgå hvem det reklameres for.

Kravene gjelder for alle sosiale medier som blogg, Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat. For videodelingstjenester som YouTube gjelder det egne regler for merking av reklame.

I tillegg til sosiale medier-profiler, har også annonsører, nettverk og reklamebyråer ansvar for at loven følges. Forbrukerombudet og Markedsrådet har hjemmel til å forby ulovlig markedsføring, og kan ilegge overtredelsesgebyr.

Kilde: Forbrukerombudet.no