Logg på for å laste ned PDF

Ofte stilte spørsmål

Om ofte stilte spørsmål

I denne spalten gjengis utvalgte spørsmål som er kommet til Revisorforeningens henvendelsessystem. Revisorforeningen har etter beste evne avgitt svar basert på de konkrete saksforholdene, men påtar seg ikke rettslig ansvar for riktigheten, fullstendigheten eller anvendeligheten av de svarene som er gjengitt.

Elektronisk signering av revisjonsberetning

Kategori: Revisjon

Spørsmål: Revisorloven § 5–6 har bestemmelse om at «Revisjonsberetningen skal dateres og underskrives av oppdragsansvarlig revisor.» Kan kravet om underskrift oppfylles ved elektronisk signering av revisjonsberetningen?

Svar: Kravet om at revisjonsberetningen skal underskrives av oppdragsansvarlig revisor kan oppfylles med en forsvarlig løsning for elektronisk signering. Forsvarlige e-signeringsløsninger benytter en betryggende metode for autentisering, for eksempel BankID.

Se også Revisorforeningens brev til Finansdepartementet og Næringsdepartementet fra 2014 om bruk av elektroniske løsninger:

«... Revisjonsberetning

Etter revisorloven § 5–6 skal revisor avgi revisjonsberetning uten unødig opphold etter at årsregnskapet er fastsatt og senest syv måneder etter regnskapsårets slutt.

Revisjonsberetningen må være skriftlig. Revisjonsberetningen er ikke omtalt i Ot.prp. nr. 108 (2000–2001) om hindre for elektronisk kommunikasjon, men i det forutgående høringsnotatet fra 2001 konkluderer Finansdepartementet med at: «Revisorloven § 5–6 slik den foreligger bør ikke være til hinder for elektronisk avgivelse [av revisjonsberetningen]» (pkt. 3.2.21). Vi legger i tråd med dette til grunn at revisjonsberetningen kan avgis og oppbevares elektronisk. Kravet om at revisjonsberetningen skal underskrives av oppdragsansvarlig revisor kan oppfylles med elektronisk signatur.»