Logg på for å laste ned PDF

Tjenesteleverandørers økende behov for attestering

Global konkurranse og globalt kostnadspress har ført til at bedrifter setter ut stadig flere funksjoner til spesialiserte tjenesteleverandører. Dette gjelder også tjenester som ikke er knyttet til kjernevirksomheten. Med dette øker også risikoen.

Statsautorisert revisor

Gunnar Sotnakk

Partner KPMG

M.Sc. Economics

Sanna Suvanto

Direktør i Information Risk Management KPMG

Økt global konkurranse

Outsourcing er ikke lenger begrenset til rutinemessig kontorstøtte. Det kan være igangsetting, registrering, behandling og rapportering av ulike transaksjoner, noe som kan påvirke organisasjonens regnskaper og sentrale forretningsprosesser direkte. Til syvende og sist er virksomheten selv ansvarlig for sitt eget kontrollmiljø, og dette fører til større etterspørsel etter attestering av kontroller for aktiviteter som utføres av nettopp tredjeparter. Når selskapet selv er ansvarlig for sitt kontrollmiljø, kan det være ønskelig med en sikkerhet for at den delen som er outsourcet, også holder den standarden som er ønskelig. I serviceavtalen er det ofte avtalt at kjøper av tjenestene har anledning til å gjennomføre slike kontroller, men i mange tilfeller blir denne muligheten ikke benyttet.