Logg på for å laste ned PDF

SAF-T – implikasjoner for revisorer og ­regnskapsførere

Statsautorisert revisor

Erik Friisk

Deloitte

Advokat

Jon Henry Askevold Rosseland

Deloitte

Siviløkonom

Tore Inge Flaa

Deloitte

Artikkelen gir en kort introduksjon til SAF-T og belyser utfordringer og muligheter revisorer og regnskapsførere står overfor som følge av implementeringen.

SAF-T kort oppsummert

Standard Audit File Tax, forkortet SAF-T, er en OECD-utviklet elektronisk standard for rapportering av regnskapsdata fra virksomheter til skattemyndighetene. Standarden angir hvilke regnskapsdata som skal utveksles og hva slags struktur dataene skal ha. SAF-T, med lokale tilpasninger, er allerede implementert i et knippe europeiske land, deriblant Luxemburg, Nederland, Portugal, Frankrike og Polen. I Norge har SAF-T sitt utgangspunkt i to separate initiativer. Skatteetaten utredet konsekvensene ved innføring av SAF-T for rapporteringsformål, mens Regnskap Norge vurderte mulighetene for å etablere en standard for overføring av regnskapsinformasjon mellom ulike systemer. En felles gruppe bestående av Revisorforeningen, NHO, Regnskap Norge og Skatteetaten ble deretter etablert, og i 2014 anbefalte denne gruppen å innføre OECDs SAF-T-standard i Norge. Skattedirektoratet fastsetter innhold og format for standarden, og SAF-T ble i utgangspunktet foreslått innført som obligatorisk ordning fra 1. januar 2017. Ved årsskiftet var Finansdepartementet ikke ferdig med å behandle høringssvarene tilknyttet SAF-T. Med bakgrunn i dette og høringssvarene, hvorav flere høringsinstanser kritiserte den korte tidsfristen, forventes det at SAF-T vil bli en frivillig ordning frem til 1. januar 2018.

Vil gjelde de fleste bokføringspliktige virksomheter

SAF-T er foreslått innført gjennom en endring i bokføringsforskriften og vil gjelde så godt som alle bokføringspliktige virksomheter. Unntakene er virksomheter som er unntatt plikten til å ha bokførte opplysninger elektronisk tilgjengelig, dvs. virksomheter med mindre enn fem millioner kroner i omsetning, eller som har færre enn 600 bilag i året. Dersom disse virksomhetene likevel har bokførte opplysninger elektronisk tilgjengelig, blir de omfattet av kravet. Skatteetaten vil i første fase kunne kreve rapportering etter standarden ved kontroll og bokettersyn, men har også gitt utrykk for at SAF-T på sikt vil kunne anvendes i forbindelse med løpende rapportering. Første versjon av SAF-T vil inneholde krav til rapportering av kontospesifikasjoner, herunder alle posteringer i hovedboken, mot kunder og mot leverandører. I tillegg settes det krav til bruk av en standardisert kontoplan og standardiserte MVA-koder. Fra myndighetenes side er det skissert en stegvis implementering av SAF-T hvor følgende elementer inngår i de ulike versjonene:

  • Versjon 1: Kontospesifikasjoner (hovedbok), kunde- og leverandørreskontro, og MVA-behandling.

  • Versjon 2: Detaljerte fakturaopplysninger.

  • Versjon 3: Bevegelser i perioden for varelager og anleggsmidler.