Logg på for å laste ned PDF

Momsbehandling ved akuttinnkvartering av asylsøkere

En rekke hoteller, campingplasser og selskaper med ledig kontorareal har innkvartert asylsøkere etter siste års massive flyktningestrøm. Leveringen av akuttplasser kan imidlertid få uforutsette momskonsekvenser etter Skattedirektoratets fellesskriv av 7. april 2016.

Seniorskattejurist

Hild Sande Røkke

Sentralskattekontoret for storbedrifter

Synspunktene i artikkelen står for forfatterens egen regning og representerer ikke anødvendigvis synspunktene til Sentralskattekontoret for storbedrifter

Hva er akuttinnkvartering?

Drift av ordinære asylmottak er omfattet av unntaket for ytelse av sosiale tjenester i mval. § 3–4.* Finansdepartementets brev av 31. mai 2011.

Asylmottak omfatter transittmottak for søkere på vei inn, ordinære mottak og ventemottak for de som skal sendes ut. Det stilles krav til driftsoperatørs kompetanse, og individuelle tiltaksplaner og kartlegginger mv. skal utarbeides. Fakturaer fra asylmottak til Utlendingsdirektoratet (UDI) for betaling for tjenester med drift av asylmottak skal faktureres uten merverdiavgift, og asylmottaket vil ikke ha fradragsrett eller registreringsrett i Merverdiavgiftsregisteret.

Det generelle unntaket for sosiale tjenester gjelder uavhengig av om den sosiale tjenesten utøves i offentlig eller i privat regi, og omfatter også varer og tjenester som omsettes som et naturlig ledd i ytelsen av sosialtjenesten.* Merverdiavgiftshåndboken 12. utgave side 146.

I anledning den store flyktningestrømmen til Norge utfører private aktører akuttinnkvartering av asylsøkere etter avtale med UDI. Prislappen på akuttinnkvarteringen er til nå på 1,6 milliarder, og omfatter mer enn 120 overnattingssteder i hele landet og 19 300 sengeplasser.* Bergens Tidende mandag 9. mai 2016.

Akuttinnkvartering innebærer å sørge for overnattingstilbud eksempelvis på hotell eller campingplass, mat og tilgang til fellesarealer for sosialt samvær, tilgang til vask og tørk av klær, bleier til barn og andre nødvendighetsytelser, og omfatter kvalitativt noe mindre enn drift av et ordinært asylmottak. Spørsmålet har vært om levering av akuttplasser skal anses som levering av ordinære avgiftspliktige ytelser med romutleie og servering, eller på samme måte som avgiftsunntatt drift av ordinære mottak.