Logg på for å laste ned PDF
Telenor-dommen:

Fradragsrett for transaksjons- og eierkostnader

Denne artikkelen redegjør for Høyesteretts ­vurderinger i Telenor-­saken, Finansdepartementets doms­kommentar, hvordan dommen bør forstås, og hvordan næringslivet kan innrette seg etter dommen.

Senioradvokat

Bjørn Christian Lilletvedt Tovsen

Advokatfirmaet Thommessen

Innledning

Høyesterett avsa 8. juni 2015 dom i den såkalte Telenor-saken* Rt. 2015 side 652 (Telenor ASA). Saken ble prosedert av advokat og partner Finn Backer-Grøndahl i Advokatfirmaet Thommessen for Telenor ASA.. Dommen innebærer en uvanlig kortfattet vurdering av to spørsmål som har stor betydning for norsk næringsliv. Finansdepartementet har publisert en domskommentar som fremholder at Telenor-dommen gir anvisning på en nærmest generell avgrensning av fradragsretten mot kostnader knyttet til aksjetransaksjoner og aksjeeierskap. Dette vil kunne påføre avgiftspliktige næringsdrivende store avgiftskostnader i et system som er ment å virke nøytralt for statens avgiftsoppkrevere. Telenor-dommen gjelder flere forhold, men særlig to av spørsmålene i saken er av generell betydning for næringsdrivende som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret:

  • Har næringsdrivende fradragsrett for inngående avgift på kostnader knyttet til salg av selskaper ut av en fellesregistrering som ellers driver fullt ut avgiftspliktig virksomhet?

  • Har næringsdrivende fradragsrett for inngående avgift på kostnader knyttet til ivaretakelse av eierskap i selskaper med tilknytning til aksjonærens egen avgiftspliktige virksomhet?

Høyesterett gir dessverre ingen utførlig, prinsipiell drøftelse av disse spørsmålene i Telenor-dommen, men konkluderer med at Telenor ikke hadde fradragsrett. Finansdepartementet har grepet muligheten og publisert en domskommentar* Finansdepartementets brev av 1. september 2015 til Skattedirektoratet: «Merverdiavgift – klargjøring av enkelte spørsmål knyttet til fradragsrettens rekkevidde», publisert 24. september 2015 på skatteetaten.no. hvor det gis uttrykk for at konklusjonen på disse spørsmålene i Telenor-dommen må legges til grunn nærmest generelt. Departementets standpunkt er slik jeg ser det problematisk og innebærer en snevrere fradragsrett enn det som har vært lagt til grunn i forvaltningspraksis.

Premissene i Telenor-dommen er relativt korte og må forstås i lys av det rettslige utgangspunktet for sakens spørsmål. Det gis derfor først en overordnet redegjørelse for rettstilstanden før Telenor-dommen.