Logg på for å laste ned PDF

Vår felles kvalitets­utfordring

Statsautorisert revisor

Asbjørn Nygård

Partner FSS Revisjon

I Revisjon og Regnskap nr. 3–2015 kunne vi lese at resultatene for kvalitetskontrollen i 2014 var dårligere enn tidligere år. Dette er svært bekymringsfullt med tanke på viktigheten av å opprettholde vår høye anseelse som bransje. Kvalitetsutfordringen er derfor noe vi alle har et felles ansvar for å ta tak i.

I denne artikkelen presenterer jeg innspill til hvordan vi som oppdragsansvarlige revisorer kontinuerlig bør jobbe med å heve kvaliteten på utført revisjon og dokumentasjonen av denne. Artikkelen retter seg primært mot revisjon av kunder i SMB-segmentet og bruk av Descartes som revisjonsverktøy. Spesielt ett av innspillene, om basisstruktur, går på tvers av hva som er gjeldende praksis i bransjen. Grunnen til at jeg likevel fremmer det, er svært gode erfaringer fra inneværende årsoppgjør med en forenklet grunnstruktur. Med artikkelen håper jeg å skape debatt og fornyet engasjement med hensyn til hva vi konkret kan gjøre i praksis for å heve kvaliteten på revisjonsdokumentasjonen. Min påstand er at dersom man ikke kontinuerlig jobber aktivt med å heve kvaliteten, så vil den over tid forringes. I artikkelen presenterer jeg også konkrete eksempler på hvordan jeg mener at man bør benytte revisjonsverktøyet Descartes og sjekklister som del av en helhetlig kvalitetsfilosofi.