Logg på for å laste ned PDF
Revisor som rådgiver:

Styring og kontroll i små og mellomstore bedrifter

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan en SMB-bedrift bør styres, men det finnes en del fellestrekk. I denne artikkelserien har jeg skrevet om mange av enkeltelementene – i denne artikkelen ser vi det hele i sammenheng.

Siviløkonom

Anders Thoresen

Partner i DHT Corporate Services

Behov og utfordringer

Små og mellomstore bedrifter har behov for god styring og kontroll, selv om kompleksi­teten er noe mindre enn hos store bedrifter. Bedrifter i SMB-markedet er veldig forskjellige med tanke på størrelse, kompleksitet og behov. Ofte ser vi at bedriftene er veldig operativt fokusert, og at de mangler kompetanse og/eller interesse for administrative forhold. For mange betraktes administrasjon som et «nødvendig onde», og utfordringen kan da være at man ikke ser faresignaler i tide og heller ikke får tatt nødvendige grep tidsnok. I verste fall kan det ende med en konkurs, men for de fleste bedriftene betyr dette først og fremst at en ikke klarer å ta ut potensialet i bedriften. Samtidig gir dette deg som revisor mange muligheter både overfor de bedriftene der du er revisor, og i enda større grad i de bedriftene der du ikke er revisor. Nedenfor har jeg vist dette med et eksempel. Det er viktig å ta hensyn både til SMB-bedriftens behov, men også din rolle som revisor/rådgiver.

Betalingsevnen er gjerne begrenset hos SMB-bedrifter og for å lykkes som rådgiver i dette markedssegmentet, er det derfor viktig å ha en god tilnærming og effektive verktøy. Du må gjøre en avveiing mellom kundens behov for rådgivning og kundens økonomiske situasjon.