Logg på for å laste ned PDF
Noen uavklarte problemstillinger:

Kommuners forhold til merverdiavgift

At kommunesektoren må forholde seg til to regelsett ved behandling av merverdi­avgift, reiser noen problemstillinger. Artikkelen omhandler noen situasjoner hvor reglene kan fremstå som uklare eller kompliserte å praktisere.

Han har lang erfaring innenfor området merverdiavgift både fra Skatteetaten og som advokat i revisjons- og advokatvirksomhet.

Advokat

Bernt Ollestad

Rådgiver i Sticos

Generelt om merverdiavgift for kommuner

Kommunesektoren er en betydelig forbruker av varer og tjenester, og særlig innenfor tjenesteområdet kan kommunene i mange sammenhenger velge mellom kjøp eller egenproduksjon. Kommunene er samtidig en betydelig leverandør av varer og tjenester. Enten kommunesektoren opptrer som innkjøper eller leverandør, må den forholde seg til merverdiavgift.

Et bærende prinsipp med vårt merverdi­avgiftssystem er at det i størst mulig utstrekning skal være nøytralt og hindre konkurransevridning. Dette betyr at det bør være det samme enten det er en kommune eller en privat næringsdrivende som er leverandør av varer og tjenester.

Videre bør regelverket være utformet slik at det virker nøytralt enten kommunen velger å bruke egne ansatte eller kjøper tjenester fra eksterne. En kommune vil f.eks. ha daglig behov for rengjøring av kommunens bygninger. Dersom kommunen bruker egne ansatte, vil det som hovedregel ikke påløpe noen merverdiavgift på arbeidsinnsatsen, kun på innkjøp av varer som medgår. Ved kjøp av tilsvarende tjenester vil det påløpe 25 % merverdiavgift på selve arbeidsinnsatsen.

For å ivareta nøytralitetshensynet og hindre konkurransevridning, har merverdiavgiftsloven* Lov av 19. juni 2009 nr. 58. egne bestemmelser om kommuners registrerings- og avgiftsplikt. Tilsvarende har vi en egen kompensasjonslov* Lov av 12. desember 2003 nr. 108. som sikrer kommunene en generell kompensasjon for merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.

NØYTRALT: Et regelverk bør utformes slik at det er nøytralt enten kommunen bruker egne ansatte til å rengjøre kommunens bygninger eller kjøper tjenesten fra eksterne.