Logg på for å laste ned PDF
Skattekontorenes neglisjering av merverdiavgiftsloven § 20-2:

Fare for forskjells­behandling

Dersom skattekontorene er uenige i den rettsforståelsen som legges til grunn av Klagenemnda for merverdiavgift, er det lovens system at det må tas ut søksmål mot klagenemnda ved nemndas leder.

Advokat

Jonny Rabben

Deloitte Advokatfirma

Advokatfullmektig

Ola Fredriksen

Deloitte Advokatfirma Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no

Kort om lovens system

Etter merverdiavgiftsloven er skattekontorene avgiftsmyndighet i første instans, mens Klagenemnda for merverdiavgift er blant de sentrale avgiftsmyndighetene.* Se merverdiavgiftsloven §§ 12-1 og 12-2.

Gjennom forskrift nr. 17 gitt i medhold av merverdiavgiftsloven fra 1969 hadde Finansdepartementet en rett til å omgjøre vedtak truffet av Klagenemnda for mer­verdiavgift dersom departementet fant at nemndas vedtak var truffet i strid med loven eller forskrift gitt med hjemmel i loven.

Ved endringene av merverdiavgiftsloven som fant sted i 2009, ble Finansdepartementets adgang til å omgjøre vedtak fra klagenemnda opphevet. Dersom skattekontorene er uenige i rettsforståelsen som legges til grunn i klagenemnda, er ordningen nå at det må tas ut søksmål mot klagenemnda ved nemdas leder, jf. merverdiavgiftsloven § 20-2. Denne adgangen til å rette søksmål mot nemndas avgjørelser har etter det vi er kjent med ikke blitt benyttet. Til sammenligning traff Finansdepartementet årlig flere omgjøringsvedtak etter den forrige ordningen.

I forarbeidene til gjeldende merverdiavgiftslov – Ot.prp. nr. 76 (2008-2009) kapittel 9, side 41 – er begrunnelsen for endringen angitt som følger:

«Departementet fant etter en samlet vurdering ikke grunn til å videreføre omgjøringsadgangen etter forskrift nr. 17 § 4. I høringsnotatet ble det vist til at Klagenemnda for merverdiavgift, i egenskap av å være et uavhengig klageorgan, bør ha siste ord i den administrative klagebehandlingen innenfor sitt lovbestemte ansvarsområde.»* Vår uthevelse.