Logg på for å laste ned PDF
A-ordningen:

Snakk med kundene dine allerede nå

Interimsrevisjonen er et godt tidspunkt for å forberede kundene dine på a-ordningen. Har du ikke interimrevisjon, ta en telefon til kundene. Ordningen trer i kraft fra og med 2015. Alle foretak må levere sin første melding allerede 5.2.2015.

Statsautorisert revisor

Ruben Bjerketveit

Den norske Revisorforening

Kort om a-ordningen

1.1.15 endres og samordnes innrapporteringen om ansatte og deres inntekt til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå. Én elektronisk melding erstatter fem skjemaer, meldingen skal sendes innen den 5. hver påfølgende måned. Samlet og felles rapportering om lønn og ansatte gir et mer korrekt grunnlag for ytelser fra NAV, selvangivelse og statistikk. Hver måned skal arbeidsgiveren gi opplysninger om alle aktive arbeidsforhold, for eksempel ansettelsesdato, arbeidstid og yrke. I tillegg skal det gis informasjon om alle ytelser arbeidstakeren har mottatt, det vil si kontantlønn, naturalytelser eller utgiftsgodtgjørelser.

Det er en del arbeid som må gjøres, og foretakene bør og kan være klare i forkant. Revisorer og regnskapsførere bør drøfte dette med kundene i god tid før ikrafttredelse.