Logg på for å laste ned PDF

Kundepleie – naviger riktig i skattereglene

Håndterer man ikke skattereglene riktig, kan relasjoner ødelegges av førstesider der ord som «smøring» og «korrupsjon» brukes. I denne artikkelen skal vi fokusere på hvordan man navigerer i vanskelige kundepleieregler.

Direktør

Therese Karoline Gjerde

Advokatfirmaet PwC

Partner

Erland Nørstebø

Advokatfirmaet PwC

Hva er kundepleie?

Skatterettslig er det riktige begrepet «representasjon», men som nevnt er det også andre begreper som brukes, ofte i en negativ kontekst. Hva er så innholdet av dette? I Ot.prp. nr. 10 (1973-74) er representasjon definert som:

«Utgifter som en bedrift pådrar seg for å få sluttet forretninger eller for å knytte eller bevare forretningsforbindelser. Det dreier seg således om utgifter som en bedrift har utad overfor personer som ikke er knyttet som medarbeider[e] til bedriften.»

Dette er et viktig utgangspunkt å ha med seg når man skal håndtere regelverket skatterettslig. Det går et tydelig skille mellom de reglene som gjelder påspandering av egne ansatte og de reglene som gjelder andre.