Logg på for å laste ned PDF

Planlegg også kommunikasjonen nøye

Statsautorisert revisor

Håvard Abrahamsen

Styreleder i Revisorforeningen

Vi skriver allerede september, og mange er kommet godt i gang med planleggingen av revisjonen for 2010. Det slår meg ofte at en veldig stor del av revisjon dreier seg om kommunikasjon. Samtidig tenker jeg at en del av de utfordringer en revisor kommer opp i kanskje kunne vært unngått med bedre og mer planlagt kommunikasjon.

Revisjonsberetningen er vårt endelige produkt, og vår offentlige og skriftlige kommunikasjon til brukerne av årsregnskapet om hva revisjonen har bestått i og resultatet av den. Selvsagt er revisjonsberetningen viktig, ikke minst når revisor må meddele avvik. Likevel er det åpenbart at den løpende kommunikasjonen med våre revisjonskunder, både av formell og uformell karakter, både muntlig som skriftlig, er vel så viktig. Vår kommunikasjon, og kvaliteten på den, er avgjørende for vårt forhold til revisjonskunden, men også avgjørende for hvor godt vi ivaretar vår viktige samfunnsmessige rolle som revisorer.