Logg på for å laste ned PDF
Virksomheter som eier bygg eller anlegg:

Merverdiavgift ved omorganisering

Advokat

Alexander With

Partner Advokatfirmaet Selmer DA

Advokat

Are Fagerhaug

Advokatfirmaet Selmer DA

I denne artikkelen vil vi belyse avgiftsmessige implikasjoner ved omorganiseringer av virksomheter som eier bygg eller anlegg. Vi vil også omtale fremgangsmåter for hvordan omorganiseringer kan gjennomføres uten at avgiftstap oppstår.

1 Innledning - problemstilling

På merverdiavgiftsrettens område er det verken i lov eller praksis lagt til grunn kontinuitet ved omorganisering av virksomheter. Dette gjør blant annet at omorganiseringer som innebærer overføring av eiendomsrett til fast eiendom fra ett avgiftssubjekt til et annet, for eksempel ved fisjon, fusjon eller konserninterne overføringer, for avgiftsformål likestilles med ordinære salg.

Ved omorganiseringer av virksomheter som eier bygg eller anlegg, vil det derfor kunne oppstå plikt for overdrager til å tilbakebetale til staten (deler av) den inngående avgiften som måtte være fradragsført på kostnader til nybygg, påbygg, tilbygg eller andre påkostninger før omorganiseringen gjennomføres.

Det er i seg selv ikke noe nytt at det ikke gjelder kontinuitet på avgiftsrettens område. Betydningen av manglende kontinuitet har imidlertid økt betraktelig etter innføringen av de såkalte «justeringsreglene for fast eiendom». Begrunnelsen er flerdelt: Det er i justeringsreglene ikke gitt dispensasjonsbestemmelser etter mønster av de tidligere reglene om «unnlatt tilbakeføring» under bruksendringsreglene* Jf. merverdiavgiftsloven § 21 tredje ledd, jf. § 4 i forskrift nr. 72 til merverdiavgiftsloven.. Plikten til tilbakebetaling av allerede fradragsført inngående avgift vil likevel kunne unngås gjennom såkalt «overdragelse av justeringsforpliktelse» fra overdrager til ny eier av eiendommen. De nokså rigide kravene som er oppstilt for at tilbakebetalingsplikt skal kunne unngås etter justeringsreglene, innebærer imidlertid en ikke ubetydelig rettslig - og ventelig også faktisk - begrensning sammenlignet med tidligere rettstilstand* Jf. Kapittel 2 og 3 i forskrift nr. 132 til merverdiavgiftsloven. .

I tillegg kommer det forhold at justeringsreglene kan medføre plikt til tilbakebetaling av inngående avgift på aktiveringspliktige kostnader inntil ti år tilbake i tid - regnet fra det tidspunktet de aktiveringspliktige arbeidene ble fullført, mens det etter bruksendringsreglene bare kunne bli tale om plikt til tilbakebetaling av inngående avgift på inntil tre år tilbake i tid.Utover sammenfatningen i punkt 2.1 nedenfor, vil det i denne artikkelen ikke bli gitt noen nærmere redegjørelse for justeringsreglene for fast eiendom som sådanne* For en bredere omtale av justeringsreglene for fast eiendom, vises til boken «Justeringsreglene for fast eiendom - en innføring», utgitt av Estate Media Forlag, 2008. Boken er skrevet av advokat Alexander With og revisor Knut Andreassen - begge fra Advokatfirmaet Selmer DA..