Logg på for å laste ned PDF
Vedlikehold og påkostninger:

Hva inngår i kapitalvarebegrepet?

De nye reglene i merverdiavgiftsloven om justering av inngående merverdiavgift for kapitalvarer trådte i kraft 1. januar i år. Denne artikkelen tar sikte på å anskueliggjøre enkelte praktiske og rettslige problemstillinger det kan være en fordel å være bevisst på.

Advokat

Peer Sandborg

Advokatfirmaet Grette DA

Rettslig utgangspunkt - problemstillingen

Tiltak på fast eiendom i form av ny-, på- eller ombygging anses som en kapitalvare i henhold til merverdiavgiftslovens regler om justering av inngående merverdiavgift for kapitalvarer. Nærmere regler om beregning av justeringsbeløpet finnes i forskrift om justering av inngående merverdiavgift for kapitalvarer (F132). Justeringsreglene går i korthet ut på når og hvorledes inngående avgift på kapitalvarer skal justeres når bruken endres.

Inngående merverdiavgift på kostnader til drift, administrasjon, reparasjon og vedlikehold av en fast eiendom inngår ikke i kapitalvarebegrepet. Det må således sondres avgiftsmessig mellom slike kostnader og ny-, på- eller ombyggingskostnader. I lovforarbeidene (Ot.prp. nr. 59 2006-2007) er det uttalt at det er de samme kriteriene som skal legges til grunn som ved vurderingen av om tiltaket regnes som vedlikehold eller påkostning i forhold til avskrivningsreglene i skatteretten.

Forarbeidene knytter problemstillingen/vurderingen til hvorvidt et tiltak skal regnes som vedlikehold eller påkostning. Klassifiseringen skal tilsynelatende skje på tiltaksnivå og ikke på kostnadsnivå. Spørsmålet blir om forarbeidene skal tas på ordet her, eller om en riktigere tilnærming vil være å vurdere det enkelte kostnadselement/den enkelte anskaffelse når man skal komme frem til hva som inngår i den enkelte kapitalvare.

Problemstillingen synliggjøres i rehabiliteringsprosjekter, fordi det i disse byggetiltakene regelmessig både vil være kostnader som anses som vedlikehold og kostnader som skal klassifiseres som påkostning. Flyttes for eksempel en vegg i lokalet, regnes dette som en påkostning, mens det regnes som vedlikehold om man samtidig skifter ut gammel linoleum på gulvet med ny.

Skattemessig skal selve vurderingen/klassifiseringen skje på kostnadsnivå. Dette innebærer at det i rehabiliteringsprosjektene må vurderes særskilt for den enkelte anskaffelse av varer og tjenester hvorvidt fradrag kan skje direkte, eller om kostnaden skal aktiveres.

Antakelig er det riktig å legge til grunn også avgiftsmessig at vurderingen skal skje på kostnadsnivå. Dette skaper best symmetri når man først har valgt å se hen til skatterettens sondring mellom vedlikehold og påkostninger. Selv om forarbeider og fortolkningsuttalelser fra Finansdepartementet ikke er helt klare her, kan man vel neppe si at en slik fortolkning er i direkte motstrid til disse rettskildene. Legges denne forståelsen til grunn, vil inngående merverdiavgift på de skattemessig aktiveringspliktige påkostninger i tiltaket anses som kapitalvare når disse i sum overstiger NOK 100 000,-.

Avgiftsmessig blir skillet mellom vedlikehold og påkostning en sentral problemstilling, men på en noe annen måte enn i skatteretten. Skattemessig er dette først og fremst et periodiseringsspørsmål hvor det kun er vedlikeholdskostnadene som gir direkte fradragsrett. Avgiftsmessig blir spørsmålet om hvorvidt inngående avgift på en anskaffelse inngår i kapitalvarebegrepet, og derfor omfattes av merverdiavgiftslovens justeringsregler.

Skattemessig valgfrihet legges ikke til grunn avgiftsmessig

Skattemessig kan man fritt velge om man vil utgiftsføre en vedlikeholdskostnad på avskrivbart driftsmiddel direkte, eller i stedet føre kostnaden på konto for avskrivning (aktivere).

Justeringsreglene gir ikke hjemmel for en tilsvarende valgfrihet avgiftsmessig. Finansdepartementet har imidlertid i en fortolkningsuttalelse av 16.11.2007 antydet at den avgiftspliktige kan velge å aktivere kostnaden i tilfeller hvor han er i tvil om klassifiseringen.

En slik forståelse av merverdiavgiftslovens kapitalvarebegrep kan være praktisk, men uttalelsen er likevel ikke helt ubetenkelig. I og med at klassifiseringen knyttes opp mot den avgiftspliktiges subjektive tvil, vil det være svært vanskelig for avgiftsmyndighetene å omklassifisere i tilfeller hvor man faktisk har vært i tvil om klassifiseringen, men hvor avgiftsmyndighetene selv mener at spørsmålet ikke er tvilsomt. Uttalelsen kan også medvirke til at avgiftspliktige næringsdrivende blir fristet til å aktivere kostnader som egentlig er vedlikehold, under påskudd av at man har vært i tvil. Dette kan være gunstig, dersom det ikke foreligger fradragsrett på anskaffelsestidspunktet. Den avgiftsmessige aktiveringen gir den avgiftspliktige fradragsmulighet for deler av avgiftsbeløpet ved eventuelle bruksendringer innenfor justeringsperioden på 10 år.

Man kan muligens innfortolke i Finansdepartementets uttalelse slik at den avgiftspliktige må ha vært i berettiget tvil, med andre ord at klassifiseringen objektivt sett har vært tvilsom. Spørsmålet vil komme på spissen i saker hvor den avgiftspliktige faktisk har vært i tvil, og aktivert i tillit til fortolkningsuttalelsen. Avgiftsmyndighetene bør i disse tilfellene etter mitt syn være forsiktige med å etterberegne avgift i tilfeller hvor klassifiseringen ikke er åpenbar, og hvor skatyter selv har gitt uttrykk for tvil. Avgiftspliktige bør dokumentere og begrunne sin tvil i regnskapet, for eksempel ved påtegning på bilaget i forbindelse med bokføringen.

Skatte- og avgiftsmessig skille mellom vedlikehold og påkostninger mv.

Hva som er vedlikehold

Vedlikeholdskostnader inngår som tidligere nevnt ikke i kapitalvarebegrepet.

Vedlikehold defineres skattemessig som arbeider som utføres for å bringe eiendommen tilbake til den stand denne var i da den var nyoppført. Kostnader som ikke er vedlikehold, kan ikke fradragsføres direkte skattemessig. Dette vil typisk gjelde påkostninger som må aktiveres i henhold til de skattemessige avskrivningsreglene.

I utgangspunktet må det foreligge et vedlikeholdsbehov for at en kostnad skal anses som vedlikehold. Dersom man f.eks. ønsker å bytte ut ny lysegrå linoleum med ny mørkegrå linoleum, dekkes ikke et vedlikeholdsbehov. I slike tilfeller kan man spørre seg om utgiften i det hele tatt er fradragsberettiget skattemessig. Det er imidlertid ikke grunnlag for å være særlig streng her, idet en slik endring som regel begrunnes ut fra andre driftsmessige forhold enn selve vedlikeholdsbehovet.

Den viktigste avgrensningen av vedlikeholdskostnadene, er mot påkostninger. En annen viktig avgrensning er imidlertid mellom vedlikehold- og påkostning på den ene side, og nyanskaffelse på den annen side.

Grensen mot påkostninger mv.

Påkostninger er aktiveringspliktige etter de skatterettslige avskrivningsreglene, og avgiftsmessig inngår kostnadene i kapitalvarebegrepet.

Hvorvidt man står overfor en vedlikeholdskostnad eller en påkostning avgjøres normalt ut fra fysiske kriterier. Om det skjer en verdiøkning som følge av arbeidet har liten eller ingen betydning.

Det spiller ingen rolle for sondringen mellom vedlikehold og påkostning om eier kjøpte en eiendom med stort vedlikeholdsbehov. Det faktiske resultatet er avgjørende.

Endring av bygget anses som påkostning. Dette vil typisk være hvis man flytter en vegg, eller bygger inn ventilasjonsanlegg. Hvis man senere ønsker å flytte veggen tilbake til sitt opprinnelige sted, anses også dette som en påkostning.

Forbedringer i bygget anses som påkostning/nyanskaffelse. Et typisk eksempel er her at man maler et tidligere umalt hus, eller at man isolerer et bygg som tidligere har vært uisolert.

Det er svært vanlig at en gårdeier ved rehabilitering ønsker å gjennomføre forbedringer som vil utgjøre en standardhevning, for eksempel ved å legge marmorgulv i stedet for linoleum når gulvet først skal utbedres. I disse tilfellene er det adgang til å anse den teoretiske andel av kostnaden ved utskiftning av linoleumsgulvet som vedlikehold, mens det overskytende må aktiveres.

Dersom badet har et vedlikeholdsbehov, og eier samtidig ønsker å flytte dette til et annet sted i huset, gis det vedlikeholdsfradrag for tenkt vedlikehold som måtte vært utført på det gamle badet. Merkostnaden ved selve flyttingen, f.eks. nytt røropplegg, gis det ikke vedlikeholdsfradrag for. Her må kostnaden aktiveres.

Hvis man ved valg av materialer og innretninger holder seg innenfor samme standard (lav/middels/høy), kan man normalt anse hele kostnaden som vedlikehold. For eksempel vil et gammelt koblet vindu (middels standard tidligere) som skiftes ut med et to lags isolerglass (middels standard i dag) i sin helhet anses som vedlikehold.

Grensen mellom vedlikehold/påkostning og nyanskaffelse (nybygg)

I rehabiliteringsprosjekter hvor kun en mindre del av bygget er i behold ut fra en fysisk og økonomisk helhetsvurdering, vil det endelige resultat skattemessig bli klassifisert som en nyanskaffelse. Anses det endelige resultat som en nyanskaffelse, vil ingen del av kostnadene kunne fradragsføres som vedlikehold skattemessig. Derfor må man i forbindelse med totalrehabilitering av bygg først ta stilling til om rehabiliteringen skattemessig er å anse som vedlikehold/påkostning, eller om man i realiteten står overfor en nyanskaffelse.

Hensett til lovforarbeidene og Finansdepartementets fortolkningsuttalelse er det nærliggende å anta at det samme prinsippet vil bli lagt til grunn i forhold til justeringsreglene. Alle anskaffelser ved en slik total rehabilitering må i tilfelle behandles som kostnad vedr. nybygg, og skal derfor «aktiveres» avgiftsmessig.

Dette innebærer at man ved større rehabiliteringer bør foreta en skatte- og avgiftsmessig vurdering i planleggingsfasen av prosjektet.

Hvorvidt grensen for nyervervelse er overskredet, vil bero på en helhetsvurdering hvor fysisk/bygningsteknisk, økonomiske og funksjonelle betraktninger vil spille inn.

En høyesterettsdom inntatt i Utv. 199/1400 kan her være illustrerende for problemstillingen.

Eksempel

Et hus ble totalrenovert ved at alle innvendige bjelkelag og bærekonstruksjoner ble skiftet ut. Taket ble revet og nytt tak bygget opp. Gavlene ble skiftet ut. Store deler av grunnmuren var i behold. Reisverk for tre av veggene var i behold. Trappehus fra 1.-3. etg. var i behold, og det samme gjaldt noe av bjelkelaget mellom kjeller og 1. etg. 80 % av ytterpanel på vestvegg var beholdt. Vinduer ble flyttet fra øst og sørvegg til vestvegg og sanitærutstyr på bad/toalett 1. etg. gjeninnsatt. Takstein og en av inngangsdørene og automatsikringer var i behold. Oppsummert ble størstedelen av grunnmur og reisverk ansett å være i behold, mens det for øvrig kun var beskjedne deler av det gamle som kunne gjenfines i det «nye» huset. Høyesterett mente det her nærmest var bygget et nytt hus på den tidligere rammen. Skattyter hadde kjøpt eiendommen for NOK 525.000, og den gjenværende del av bygget utgjorde kun en liten del av dette beløpet. Rehabiliteringen hadde kostet NOK 1 600 000,-.

Slik Høyesterett så denne saken var det fysisk, funksjonelt og økonomisk sett bare en mindre vesentlig del igjen av det gamle huset da rehabiliteringen var fullført. Dette resulterte i at bygget i sin helhet skattemessig skulle behandles som en nyanskaffelse, og det var derfor ikke anledning til å fradragsføre noen del som vedlikehold.

Det er grunn til å anta at dette byggetiltaket også avgiftsmessig ville blitt bedømt som en nyanskaffelse, og at alle kostnadene derfor ville inngått i kapitalvarens justeringspliktige anskaffelseskostnad.

Avgiftsmessige virkninger

Avgiftspliktiges motivasjon - avgiftsbesparelse

Den avgiftspliktiges nåværende og forventede fremtidige avgiftsmessige status er en viktig faktor for den endelige avgiftsbelastning. Særlig ved rehabiliteringsprosjekter kommer dette tydelig frem.

Dersom den avgiftspliktige har full fradragsrett for inngående avgift på fullføringstidspunktet for prosjektet, vil han normalt være tjent med at mest mulig av rehabiliteringskostnadene klassifiseres som vedlikehold. Bakgrunnen for dette er at merverdiavgift på vedlikeholdskostnadene ikke skal justeres ved eventuelle avgiftsmessige bruksendringer i etterfølgende 10-års periode. Fradraget er endelig avgjort, og det er ikke risiko for tilbakeføring.

Foreligger derimot ikke fradragsrett på fullføringstidspunktet, vil det være mer attraktivt å anse kostnadene som påkostning. Han får da mulighet til å fradragsføre avgift forholdsmessig ved eventuelle senere bruksendringer. Denne muligheten for etterfølgende fradrag ville vært avskåret for vedlikeholdskostnader.

Fordi merverdiavgift ved eiendomsprosjekter utgjør store beløp, må man forvente at de næringsdrivende i stor utstrekning vil søke å redusere sin avgiftsbelastning i eiendomsprosjektene gjennom avgiftsmessige tilpasninger. Den bevisste næringsdrivende kan spare store beløp ved å innrette seg i hvert konkrete tilfelle.

Eksempel:

Et bygg skal rehabiliteres for NOK 10 000 000,-. MVA utgjør NOK 2 500 000,-.

Situasjon 1

Eier har 100 % fradragsrett for inngående MVA i år 0. Etter 5 år skjer det bruksendring slik at eier ikke lenger har fradragsrett i det hele tatt.

Rehabiliteringen anses i sin helhet som vedlikehold:

  • Fradrag år 0

  • 2 500 000

  • Endelig fradrag

  • 2 500 000

Rehabiliteringen anses i sin helhet som påkostning/nybygg:

  • Fradrag år 0

  • 2 500 000

  • Justering år 6-10

  • -1 250 000

  • Endelig fradrag

  • 1 250 000

Situasjon 2

Eier har 0 % fradragsrett for inngående MVA i år 0. Etter 5 år skjer det bruksendring slik at eier i år 6-10 har 100 % fradrag.

Rehabiliteringen anses i sin helhet som vedlikehold:

  • Fradrag år 0

  • 0

  • Endelig fradrag

  • 0

Rehabiliteringen anses i sin helhet som påkostning/nybygg:

  • Fradrag år 0

  • 0

  • Justering år 6-10

  • -1 250 000

  • Endelig fradrag

  • 1 250 000

Eksempelet viser at det utgjør en stor beløpsmessig forskjell om en kostnad avgiftsmessig klassifiseres som vedlikehold eller som ny-, på- eller ombyggingskostnad.

I forkant av prosjektet vil den avgiftspliktige ofte kunne styre/planlegge om han vil rehabilitere med stor vekt mot vedlikehold eller påkostninger. Det vil derfor være mulig å oppnå relativt store besparelser ved å være problemstillingen bevisst i planleggingsfasen.

I denne sammenhengen er det viktig å ha klart for seg at det er den avgiftspliktige som har bevisbyrden for faktum. Det bør derfor i rehabiliteringsprosjekter utarbeides god dokumentasjon som sikrer bevis for at de faktiske omstendigheter dekker ens skatte- og avgiftsmessige klassifisering. For ordens skyld skal nevnes at det er fastsatt dokumentasjonsregler i den såkalte justeringsforskriften.

Skattemessig valgfrihet gir avgiftsmessig risiko

Som nevnt har skattyter skattemessig valgfrihet med hensyn til periodisering av vedlikeholdskostnad på avskrivbart driftsmiddel. Han kan velge å fradragsføre direkte, eller å aktivere kostnaden på saldo for avskriving.

I og med at det avgiftsmessig ikke foreligger tilsvarende valgfrihet, er det nødvendig å foreta en selvstendig avgiftsmessig vurdering av de enkelte kostnader i henhold til de prinsipper som er gjennomgått ovenfor.

Dersom den avgiftspliktige velger å føre alle kostnader på saldo for avskrivninger, og ikke foretar en selvstendig avgiftsmessig vurdering og behandling med hensyn til justeringsreglene, vil grunnlaget for de avgiftsmessige justeringene bli galt. Avdekkes dette under bokettersyn, vil det normalt bli etterberegnet avgift dersom feilen er i disfavør av staten.

Man kan tenke seg at den avgiftspliktige i situasjon 2 i eksempelet ovenfor skattemessig velger å aktivere vedlikeholdsutgiftene i stedet for å utgiftsføre direkte, samtidig som han også (feilaktig) aktiverer disse avgiftsmessig. Vedlikeholdskostnaden vil da i forhold til justeringsreglene bli behandlet som kapitalvare. Han vil i et slikt tilfelle, som følge av justering for år 6-10, oppnå et uberettiget fradrag for den del av rehabiliteringen som i realiteten var å anse som vedlikehold. Man risikerer i et slikt tilfelle etterberegning av avgift, eventuelt med tillegg av renter og tilleggsavgift.

Avslutning

Justeringsreglene åpner for mulighet for besparelser gjennom avgiftsplanlegging. Skatte- og avgiftsmessige hensyn vil nødvendigvis ikke være enestyrende for byggherrens valg av løsninger, men det er åpenbart at den som i en tidlig fase er bevisst på de skatte- og avgiftsmessige konsekvenser, vil være i posisjon for å kunne velge optimaliserte løsninger.

Det er ikke mer enn et snaut halvår siden justeringsreglene trådte i kraft. Det foreligger sparsomt med praksis fra avgiftsmyndighetene, og de fortolkningsuttalelser som foreløpig foreligger, er i mange sammenhenger for generelle til å løse en del av de detaljspørsmål som oppstår når man skal klassifisere kostnader avgiftsmessig.

Inntil mer detaljert praksis foreligger, får man forholde seg til Finansdepartementets uttalelse om at man skal følge de samme kriterier som ved vurderingen av om et tiltak regnes som vedlikehold eller påkostning i forhold til avskrivningsreglene i skatteretten.