Logg på for å laste ned PDF

Når klienten smisker

Revisor kan være utsatt for alle slags mulige kommunikasjonsknep for å gjøre ting på bestemte måter - ikke minst smisking. Hvordan skal revisor og revisjonsselskapet forholde seg til slike tendenser hos en klient? * Under arbeidet med denne artikkelen har jeg fått gode kommentarer fra Ragna Matea Jensen og Alf Asklund.

Filosof

Øyvind Kvalnes

Humanistisk Akademi

Arne er i tvil om den regnskapsmessige løsningen som en klient foretrekker, er innenfor loven. Klienten merker at tvilen er der, og setter i gang med en offensiv for å få den fjernet. Det begynner med en gang Arne kommer inn døren foran det avgjørende møtet. Da får han komplimenter for skjorten sin. Klienten har aldri sett maken til stilig klesplagg, og vil gjerne vite hvor han har kjøpt den, for å skaffe seg en selv. Så har han fått med seg at favorittklubben til Arne gjør det bra på fotballbanen for tiden, og ramser opp spillere fra denne klubben som burde inn på landslaget. Klienten kan også fortelle at han nettopp har anbefalt en bekjent å bruke Arne som revisor. «Jeg sa til ham at du er den aller beste, den perfekte revisor». Klienten smiler fra øre til øre og klapper Arne vennlig på skulderen. Inne på møterommet venter en oppdekning med det klienten vet er Arnes favorittkake. Her er det ikke spart på noe.