Logg på for å laste ned PDF
Integritet og omdømme:

Revisorens dilemmaer

En revisor må ofte håndtere dilemmaer der valget ikke står mellom rett og galt, men mellom rett og rett. Denne artikkelen handler om etikk - om hvordan en systematisk kan jobbe med å analysere dilemmaer og begrunne sine valg.

Filosof

Øyvind Kvalnes

Tilknyttet Humanistisk Akademi

Du er partner i et revisjonsselskap, og er blitt innkalt til et møte med økonomiledelsen hos en stor potensiell klient. Selskapet vurderer å skifte revisor fordi det har oppstått uenighet med nåværende revisor om den regnskapsmessige behandlingen av en vesentlig transaksjon. Ledelsen gjør deg oppmerksom på at en av dine kollegaer har godtatt anvendelse av den løsningen som selskapet ønsker, på en annen stor klient. Du konkluderer raskt med at du er uenig med selskapets løsning på den regnskapsmessige problemstillingen, og at du støtter den nåværende revisoren. Du sier ikke noe om dette på møtet, og går derfra med en klar forståelse om at dere vil bli valgt til ny revisor dersom selskapet kan anvende det prinsippet de ønsker.