Logg på for å laste ned PDF

Endringer innen merverdiavgift 2004

I 2004 har det vært en rekke endringer på forskjellige områder av merverdiavgiftssystemet - noen svært konkrete, andre mer generelle. Artikkelen tar sikte på å gi en oppsummering av noen av de viktigste endringer og tendensene i 2004.

Advokat

Christin Bøsterud

Partner i Ernst & Young Tax

Kompensasjonsordningen for kommuner mv.

Lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner mv. trådte i kraft 1. januar 2004. Med hjemmel i denne loven er det gitt forskrift om den praktiske gjennomføringen av kompensasjonen.

Hvem er kompensasjonsberettiget - lovens § 2

Ordningen omfatter i første rekke kommuner og fylkeskommuner med kommunal og fylkeskommunal virksomhet, der øverste myndighet er kommunestyret, fylkestinget eller annet styre eller råd i henhold til kommuneloven eller kommunal særlovgivning.

Det er videre presisert at kommunale enheter som driver i henhold til mval. §§ 5a) og 5b), untatt omsetningsvirksomhet, omfattes av ordningen. Tilsvarende gjelder kommunale og fylkeskommunale foretak som juridisk sett anses som en del av kommunen og fylkeskommunen. Dras parallellen til merverdiavgiftssystemet, er det klart at § 11 annet ledd-virksomheter, omfattes av kompensasjonsreglene, for den del av virksomheten hvor fradragsrett ikke foreligger.

Virksomheter organisert som stiftelse, aksjeselskap og lignende omfattes ikke av kompensasjonsordningen.

Den andre hovedgruppen av aktører som omfattes av ordningen er private eller ideelle virksomheter. Det er en klar forutsetning at de nevnte aktørene leverer såkalte lovpålagte tjenester på vegne av kommunen eller fylkeskommunen. Det er kun helsetjenester, undervisningstjenester eller sosiale tjenester som omfattes.

De lovpålagte tjenester er bl.a. de som reguleres i kommunehelsetjenesteloven § 1-3, sosialtjenesteloven § 4-2 og tannhelseloven § 1-3. I tillegg omfattes undervisningstjenester som kommunene og fylkeskommunene har ansvaret for å levere. Det er bl.a. grunnskoleopplæring, spesialpedagogisk hjelp, videregående opplæring og skolefritidsordning.

Kultur, idrett og samferdsel faller utenfor ordningen. Det samme gjelder bygg til boligformål bortsett fra omsorgsboliger og tilrettelagte boliger. Formålet er her helt avgjørende.

Barnehager etablert med hjemmel i barnehageloven § 13 omfattes av kompensasjonsordningen. Familiebarnehager, dagmammavirksomhet og korttidspass av barn faller utenfor ordningen.

Den siste gruppen av aktører som omfattes av ordningen, er kirkelig fellesråd. Dette er det organ som er omtalt i lov om Den norske kirke § 5 første ledd annet pkt. I Finansdepartementets kommentarutgave er det uttalt følgende: «Departementet antar at ... menighetsrådene i flersøknadskommuner gir grunnlag for å kreve kompensasjon ...»

Hva kompenseres - § § 3 og 4

Hovedregelen er at en kompensasjonsberettiget virksomhet har krav på kompensasjon for merverdiavgift på alle Typer varer og tjenester, forutsatt at anskaffelsen faktisk er til bruk i den kompensasjonsberettigede virksomheten. Dersom for eksempel en kommune oppfører et bygg som fullt ut overlates til andre, foreligger det ikke kompensasjonsadgang. «Til bruk i» fortolkes som fradragsretten ihht. mval. § 21. For eksempel vil et grøntanlegg som anlegges i forbindelse med utbygging av en privat skole, vil være omfattet.

Kompensasjonslovens § 4, som b.la. viser til merverdiavgiftsloven § 22, unntar imidlertid merverdiavgift på følgende anskaffelser fra retten til kompensasjon:

  • Anskaffelser som virksomheten har fradragsrett for etter bestemmelsene i merverdiavgiftsloven (dette vil eksempelvis kunne omfatte varer for videresalg)

  • Anskaffelser i tilknytning til bygg eller anlegg som leies ut, herunder arealer for fremleie

  • Servering og leie av selskapslokaler

  • Kunst og antikviteter

  • Kost og naturalavlønning til innehaver, ledelse, ansatte og pensjonister (eksempelvis mat til ansatte ved sykehjem, barnehager mv., samt dekning av reisekostnader for ansatte mellom hjem og arbeid)

  • Kostnader knyttet til fast eiendom som skal dekke bolig-, fritids-, ferie, eller andre velferdsbehov, herunder løsøre og utstyr til slike eiendommer

  • Kostnader knyttet til drift av bedriftskantiner (eksempelvis strøm). Det foreligger likevel rett til kompensasjon for kostnader knyttet til oppføring og vedlikehold av bedriftskantiner.* Vær oppmerksom på at kantiner der det drives avgiftspliktig omsetning til ansatte skal undergis særskilt avgiftsbehandling

  • Kostnader knyttet til representasjon

  • Kostnader knyttet til gaver og utdeling i reklameøyemed

  • Kostnader knyttet til personkjøretøyer, herunder f.eks. kjøp eller leie av slike kjøretøyer, samt driftskostnader i form av reparasjoner, bensin og parkering mv. for personkjøretøyer.

Særlig om fast eiendom - loven § 4, annet ledd nr. 3

Som hovedregel vil en kompensasjonsberettiget få kompensert byggekostnader, forutsatt at kommunen selv fører opp bygget for egen bruk. Det samme gjelder driftskostnader.

Kostnader relatert til et bygg for utleie omfattes ikke av kompensasjonsordningen.

Dersom et bygg benyttes kombinert, vil fordelingen måtte skje på grunnlag av anskaffelsens bruk i den del av virksomheten som er kompensasjonsberettiget. Dersom utleiebruken er under 5% i forhold til totalbruken, ytes det full kompensasjon. Eksempel: Dersom 5% eller mindre av et nyoppført bygg leies ut og resten brukes av kommunen, kompenseres alt.

Justeringsreglene

Ved endring i bruken eller ved overdragelse av bygg, anlegg eller fast eiendom, skal det justeres for kompensert merverdiavgift som ytes ved anskaffelsen. Justeringsplikten foreligger for nybygg, påbygg og ombygging. I tillegg skal det foretas justeringer for reparasjon og vedlikeholdskostnader vedrørende fast eiendom når utgiftene overstiger kr 200 000 ekskl. merverdiavgift.

Justeringsperioden er ti år regnet fra utløpet av året anskaffelsen, fremstillingen eller utførelsen ble foretatt. Justering skal ikke foretas dersom endringene i bruken er mindre enn 10%.

Samlet justering av kompensert merverdiavgift som omfatter et helt kalenderår skal tas med på oppgaven for termin 6.

Bokføring og legitimasjon

Den kompensasjonsberettigede skal innrette sin bokføring slik at det til enhver tid kan kontrolleres at kompensasjonen er ytet i henhold til regelverket. Kompensasjonsberettiget merverdiavgift skal registreres på en egen balansekonto.

Det er også en forutsetning for kompensasjon av merverdiavgift at avgiften er legitimert med salgsdokumenter utstedt i henhold til forskrift nr. 2 til merverdiavgiftsloven. Det er spesielt viktig at selgers organisasjonsnummer er etterfulgt av bokstavene «MVA» og merverdiavgiften fremgår av fakturaene.

Det må foreligge dokumentasjon på eventuell beregning knyttet til fordeling av inngående merverdiavgift på fellesanskaffelser.

Kompensasjonsoppgaven

Kravet fremmes på en kompensasjonsoppgave. Kommuner og fylkeskommuner må benytte Altinn for rapportering. Øvrige aktører kan benytte papiroppgaver.

Kommuner og fylkeskommuner mv. rapporterer terminvis. Frist for rapportering er 1 måned og 10 dager etter utløpet av fristen. Andre aktører kan rapportere årlig.

Oppgavene må revisorbekreftes enten av registrert eller statsautorisert revisor.

For kommunal og fylkeskommunal virksomhet er det av vesentlig betydning å være klar over at krav som ikke er meldt innen fristen automatisk foreldes. Dette betyr at kommunale og fylkeskommunale aktører må være påpasselige med å få medtatt de krav aktørene har.