Logg på for å laste ned PDF
Internprising del III:

Dokumentasjon av pris

I denne siste artikkelen tar jeg for meg hvilket innhold en dokumentasjon av internpris og øvrige avtalevilkår i flernasjonale foretak (FNF) bør ha for å overbevise målgruppen så presist som mulig og med et minimum av ressursbruk.

Advokat

Ulf H. Sørdal

Partner i advokatfirmaet DLA Nordic DA

Formålet med dokumentasjon

Generelt

En påstand om at et FNF følger armlengdeprinsippet er ikke nok. Skal skattemyndighetene overbevises, må det utarbeides skriftlig materiale som gir myndighetene mulighet til å kontrollere påstanden. En avtale er ikke dokumentasjon for annet enn selve transaksjonen. En slik er nødvendig i de aller fleste land, men i tillegg må det lages en form for rapport som underbygger selve prisingen og forklarer de valg som er foretatt.

Mange land har laget mer eller mindre presise krav til hvordan slik dokumentasjon skal være. Også her har USA gått foran og laget utførlige forskrifter som gir anvisning på hva som skal være med for at dokumentasjonen skal tilfredsstille kravene. Andre land nøyer seg med å lage veiledende retningslinjer på samme måte som OECD. I Norge er det foreløpig heller ikke laget retningslinjer, men dette er varslet.

Jeg tar utgangspunkt i de anvisninger som følger av OECDs retningslinjer og gir en kortfattet beskrivelse av disse. Det er viktig å være klar over hvilke land som har dokumentasjonskrav og derfor ser vi på noen av disse også. I forrige artikkel presiserte jeg viktigheten av å vurdere risikoen for inntekstføring konkret. I en slik analyse er det ikke minst viktig å ha konkret kunnskap om hvilke regler som finnes. I tillegg er det en fordel å kjenne til graden av håndhevelse av disse reglene. Det er summen av disse to forhold som gir samlet risiko for å få justert inntekten ved bokettersyn.

Det blir sannsynligvis svært kostbart å lage en fullstendig redegjørelse og rapport for hvert enkelt land et FNF opererer i. Derfor har man i praksis laget dokumentasjon i de land der risikoen er størst for inntektstillegg. Etter hvert som flere land øker sin kontrollaktivitet rettet mot internprising, har behovet for å lage fellesdokumentasjon akselerert. Jeg konsentrerer meg derfor om å beskrive en dokumentasjon som treffer flest mulig land. En slik «minste felles dokumentasjon» (Masterfile) kan imidlertid ikke bli helt presis og derfor må det lages tilpasninger til hvert enkelt land som er involvert

Bevisbyrde

Det er viktig først å vurdere hvilke bevisbyrderegler som finnes i de aktuelle land. Innen OECD-land og ikke minst innen EU er den store hovedregel at det er skattemyndighetene som har bevisbyrden for at valgt pris ikke er armlengdes. Først når de har gjort sitt, vil skattyter være tvunget til å legge frem overbevisende dokumentasjon for at prisen er innenfor armlengdes nivå.

I tillegg til en vurdering av de formelle krav rundt bevisbyrde, må skattyter også vurdere de mer taktiske hensyn. I enkelte tilfeller kan det trolig være fordelaktig å kunne presentere forsvar for den valgte prisstruktur før den blir utfordret fra skattemyndighetene. Dette kan ytterligere styrke kravene til skattemyndighetenes argumentasjon. I praksis kan man også oppleve at skattemyndighetene etter en relativt «enkel» gjennomgang velger å rette sitt fokus på andre skattytere som i mindre grad har utarbeidet slik dokumentasjon.

Faktum og valgt pris

Det er oversiktlig for leseren dersom alle transaksjonene som skal beskrives, presenteres hver for seg. En inndeling i type transaksjon er også formålstjenlig. Følgende kategorier vil dekke de fleste transaksjoner:

  • Salg av varer

  • Levering av tjenester

  • Bruk av immaterielle aktiva

  • Leasing

  • Lån og garantier

En spesiell kategori tjenester er de mer sammensatte «konserntjenester» eller overheads som er en rekke kostnadsarter konsernspissen pådrar seg på vegne av alle enheter i FNF-et. Disse skal allokeres ut etter nærmere prinsipper som beskrevet i del to av artikkelserien. Dette er en litt spesiell type transaksjon og kan med fordel presenteres i en egen rapport eller Masterfile etter de samme prinsipper. I alle fall dersom det er en viss størrelse og kompleksitet over denne gruppen av tjenester og kostnadsarter til fordeling.

Det er ikke nok å presentere en generell beskrivelse av de involverte selskap. Størrelsen på transaksjonen er ofte avgjørende og den bør dokumenteres så nøyaktig som mulig. Ofte vil bokettersynsrevisor bruke tid på en kontroll av tallstørrelsene. Mindre avvik pga. valuta og tidsavgrensinger kan nok forklares, men husk at det er vanskeligere å flytte bevisbyrden (les: risiko for tvil) tilbake til skattemyndighetene dersom den rapporten som er laget, viser seg å være feil eller upresis. En eventuelt manglende presisjon kan kanskje være lettere å forklare dersom rapporten er laget på forhånd. Da må det aksepteres en viss unøyaktighet mht. fremtidige tall og planlagte transaksjoner, men ikke mht. til sammenligningstall fra tidligere år. For eksempel kan transaksjonene presenteres som vist over.

Som nevnt skal ikke alle transaksjoner tas med. Det må foretas en avveining av størrelse og betydning for det enkelte land og enhet. Det er ofte naturlig å beskrive transaksjonene med figurer for å illustrere hvem som leverer hva til hvem og til hvilken pris. I alle fall gir dette en god pedagogisk oversikt for leseren av rapporten.

Valg av metode for den aktuelle transaksjon

Når transaksjonene er beskrevet, må det også gis en forklaring på hvorfor man har valgt den aktuelle transaksjonspris og hvordan denne er beregnet. Metodikken for å komme frem til selve prisingen er dermed interessant.

Som nevnt i del I er metodetenkingen i OECDs Retningslinjer relativt skjematisk og lite oppdatert. Til tross for dette må det foretas en analyse basert på de metodene som er akseptert som hovedmetoder. Dersom ikke noen av disse er anvendelige, kan alternative metoder vurderes. Dersom USA eller Canada er med i dokumentasjonen, vil det mest sannsynlig være behov for en spesiell løsning for disse to som i all hovedsak aksepterer og bruker sammenligning av overskudd eller nettomarginer. Alternativet er å tilpasse Masterfilen til slike metoder og samtidig forklare hvorfor, eventuelt lage separate transaksjonsanalyser beregnet for europeiske land.

Det hører med til en grundig gjennomgang å kommentere alle relevante metoder. Forklaringen på hvorfor man ikke har valgt en metode, kan ofte si en del om den eller de man har valgt.

Transaksjon

Involverte FNF-enheter

Type

Beskrivelse

Årlig beløp

Enhet i hjemland

Funksjon

Enhet i utland

Funksjon

Varer

Produksjon av vann

7 MNOK

Produkt AS

Produsent

France SA

Distributør

Tjeneste

Markedsføring

2 MNOK

ASA

Hovedkontor

UK Ltd

Distributør

Tjeneste

Bruk av varemerke

0 MNOK

ASA

Hovedkontor

Alle

Distributør

Lån

Arbeidskapital

70 MNOK

ASA

Hovedkontor

UK Ltd

Distributør

Beskrivelse av selskapene som er involvert

Generelt

Selv om det er mange forskjellige oppfatninger om hvordan internprisen skal fastsettes, er de aller fleste land enig i at funksjons- og risikoanalysen er helt grunnleggende for prisfastsettelsen. Det er i tillegg til dette utgangspunktet enighet også om innholdet i en slik analyse. I hvert fall de helt grunnleggende beskrivelser knyttet til at det er en sum av funksjoner- og risiki som skal beskrives. De fleste land legger til eiendeler siden også de må gi en viss avkastning og dermed har innflytelse på prisingen. Noen konsentrerer seg om immaterielle eiendeler som ikke vises i balansen. I selve skjønnsutøvelsen er denne tilnærmingen ikke avgjørende for sluttresultatet. Det er først og fremst viktig å definere hvordan grensene mot andre aktiva skal trekkes opp.

Selve inndelingen mellom funksjoner og enhetens risiko knyttet til den enkelte aktivitet, kan det være vanskelig å få full enighet om blant statene. Det er derfor viktig å forsøke å beskrive de involverte enheter på en så presis måte som mulig og legge særlig vekt på de handlinger som er verdiskapende for enheten, eller som innebærer en økonomisk risiko.

Funksjoner

En naturlig inndeling kan gjøres ut fra de hovedfunksjoner enheten har. De fleste vil kjenne seg igjen i følgende inndeling selv om dette tar utgangspunkt i en produsentenhet:

  • Generelle styringsfunksjoner

  • a. Strategi

  • b. Regnskap

  • c. Kontroll

  • d. Finansiering

  • e. Personal

  • f. Markedsføring etc.

  • Produktutvikling og produksjon

  • a. Planlegging, utvikling etc.

  • b. Innkjøp

  • c. Logistikk

  • d. Produksjon

  • e. Kvalitetskontroll

  • f. Varelager

  • Markedsføring, salg og distribusjon

  • a. Strategi

  • b. Salg og prising m.m.

  • c. Kundeoppfølging, CRM etc.

Den nærmere inndeling må basere seg på en konkret analyse av enheten. Det er ofte et godt råd å la enhetene få besvare et spørreskjema selv om hvilke funksjoner de har og så deretter la konsernstab kommentere innholdet. Erfaringer viser at det ikke alltid er helt overensstemmende oppfatninger. I alle fall ikke dersom betydningen av funksjonen skal fordeles mellom for eksempel salgsenhet og morselskap som eier alle immaterielle aktiva. Det er imidlertid viktig i en dokumentasjon at det ikke er for stort sprik mellom uttalelsene. Husk at det gjerne er ledere i salgsselskapet i utlandet som skal svare på bokettersynsrevisors spørsmål. Da hjelper det lite at konsernstaben har diktert svaret på forhånd.

Risiki

Det er spesielt viktig at risiki og funksjoner blir beskrevet slik at de kan sammenlignes mot andre enheter i FNF-et. Det nytter ikke å hevde at salgsselskapet tar stor markedsrisiko dersom det er produsenten som i realiteten bærer kostnadene knyttet til markedsføringen i salgslandet.

Vanligvis bør man konsentrere seg om følgende risiki:

  • Ansvar for produktets kvalitet og garantier overfor kunder

  • Ansvar for installering

  • Finansiell risiko knyttet til kundefordringer

  • Valutarisiko

  • Risiko for varelager

En vekting av risiko mellom de ulike enheter som er involvert i transaksjonen, bør gjennomføres. Om man velger å sette høy/lav/liten som indikator eller benytter en tallreferanse fra 1-6 eller 1-10, er neppe det viktigste. Det må imidlertid foretas en form for vekting for at man skal kunne dra nytte av oversikten når det skal summeres opp hvilken betydning dette har for prissettingen.

Eiendeler

Formålet med en beskrivelse av eiendeler er som nevnt å berede grunnen for en finansiell analyse som viser at disse eiendelene blir tilstrekkelig premiert når funksjonene tas i betraktning. Det kan da velges å fokusere på alle eiendeler, eller bare de immaterielle. De fysiske kan enkelt trekkes ut av en finansiell analyse eller sammenligning mot andre, men de immaterielle utgjør mer utilgjengelige tallstørrelser. Av denne siste grunn er det mange som fokuserer på de immaterielle. Immaterielle eiendeler bør her vurderes i utvidet forstand som alle faktorer som bidrar til goodwill. Det er vanligvis eiendeler som kan ha sammenheng med følgende:

  • Nøkkelansatte

  • Varemerker eller varenavn

  • Programrettigheter

  • Patenter/oppfinnelser

  • Konsesjoner

  • Kundelister eller avtaler

Dersom enheten som skal sammenlignes med en annen har slike eiendeler, bør det beskrives. I alle fall må en vekting mellom enhetene fremkomme slik at leseren av dokumentasjonen kan ta stilling til hvor viktige disse er for verdiskapningen. Det er en særlig vanskelig oppgave å forsøke å kvantifisere betydningen i økonomiske termer. Men det betyr også at det er viktig å ikke undervurdere den helt grunnleggende beskrivelsen. Det er bl.a. på dette området skattemyndighetene har valgt å konsentrere oppmerksomheten ved mange bokettersyn de siste årene, og det er en uttalt prioritert oppgave. Derfor bør denne beskrivelsen vektlegges.

Finansiell informasjon knyttet til selskapene

Formålet med den finansielle informasjonen er å vise hvor mye den enkelte enhet i FNF-et har igjen som profitt (eller tap) for den aktuelle transaksjon. Dersom det er flere transaksjoner, bør analysen splittes opp for å kunne si noe konkret. Måten dette presenteres på er selvsagt avhengig av hva som skal belyses. Det blir for eksempel forskjell på om det er overskuddet til et distributørselskap eller størrelsen på en lisensbetaling som skal beskrives der Videresalgsmetoden («Resale Price Method») har vært benyttet.

Ideelt sett er det informasjon fra selvangivelsen i den enkelte enhet som skal være med. I praksis er det vanskelig å fremskaffe slik informasjon i de tilfeller der det er selve transaksjonen som skal beskrives. Normalt vil jo det være en sammenheng mellom regnskapsmessige tallstørrelser og skattemessige, men dersom det ikke er slikt sammenfall, er det behov for å presisere forskjellen.

Slik finansiell informasjon må vises over flere år for at beskrivelsen skal være god nok. En del feilkilder lukes på denne måten bort. I tillegg bør budsjettet for ett eller to år frem i tid tas med i oversikten.

Finansiell analyse

Sammenligning mot eksterne transaksjoner

Det er nevnt at enkelte land (som for eksempel USA og Canada) krever sammenligning mot eksterne uavhengige aktører for å akseptere dokumentasjonen. Hvis det ikke foretas slik analyse, vil dokumentasjonen ikke tilfredsstille lovkravene og det kan lettere ilegges tilleggsskatt.

Tradisjonelt er slike sammenligninger gjennomført ved å foreta søk i databaser basert på årsregnskap som er offentlig tilgjengelige. Allerede her ligger første svakhet i at det ikke er skattemessige resultater som vises. En sammenligning må altså foretas mot opplysninger som det kanskje ikke er mulig å kontrollere. En slik analyse må derfor gjennomføres ved at man etterprøver opplysningene i den økonomiske databasen mot andre kilder, for eksempel Internett og selskapenes egne hjemmesider direkte.

Det er stort sett bare mulig å foreta sammenligninger i databaser mot netto overskudd eller avkastning på bokførte eiendeler. Det passer godt for de metoder som er utviklet i Nord-Amerika, men ikke helt presist på de transaksjonsbaserte teoriene i Europa. Vi ser uansett en utvikling hvor praksisen fra Nord-Amerika aksepteres i større grad i Europa.

Det betyr ikke at vi er kvitt feilkildene i disse søkene. En vanlig innvending er at «vår bedrift er spesiell» - dermed finnes det ikke sammenlignbare transaksjoner. Det er korrekt nok for de fleste, men poenget er jo nettopp å finne noe som man kan sammenligne seg mot - indirekte. En direkte sammenligning er sjelden vare og vil ofte være preget av at konkurrentene også er en del av et FNF.

Det må derfor aksepteres at for eksempel en distributør av software til oljeindustrien sammenlignes med andre i de enkelte land. Om det selges spesialisert programvare til oljeindustrien eller distribueres software til skoleverket, kan kanskje være ulikt i innhold, men selve arbeidet som selger av programvare er mer eller mindre lik. Derfor kan det aksepteres en utvidelse av sammenligningsgrunnlaget.

En annen feilkilde er de ulike regnskapsregler som finnes. Ennå har ikke internasjonale standarder fått gjennomslag og de økonomiske databasene lider på grunn av det. Det er heller ikke alltid de store selskapene som omfattes av sammenligningen. Ofte er disse avhengige (del av et FNF) og blir ekskludert fra det utvalget som til slutt utgjør grunnlaget for sammenligning. Små selskap med rendyrkede funksjoner er ofte bedre sammenligningsgrunnlag.

Sammenligning av konserntransaksjoner mellom FNF og uavhengig tredjepart

Mange FNF har ikke bare interne transaksjoner, men også en tilsvarende transaksjon mot tredjepart. For eksempel benytter man en uavhengig distributør i ett land og sin egen i et annet. Vareprisen eller kommisjonen til distributøren bør i utgangspunktet være lik. Det er forskjeller som må forklares. En sammenligning mot denne kan være vel så god som grunnlag for dokumentasjonen som et søk i databaser. En ren sammenlignbar transaksjon er også prioritert metode i OECDs Retningslinjer og av de fleste lands skattemyndigheter. Derfor bør det vektlegges å finne og ta disse inn i analysene som grunnlag for dokumentasjonen.

Når det er sagt, skal det også poengteres at de fleste slike «interne CUP-er» også lider av feilkilder som må beskrives nærmere. En analyse av de fem faktorene som skal vurderes mht. komparabilitet vil avdekke hva svakhetene består i. Jeg nøyer meg med å vise til artikkelseriens del I som berørte disse faktorene, men det skal sies at ofte er det ulikhet knyttet til markedsforholdene som avgjør om det kan foretas en direkte sammenligning eller ikke. Dersom man etter en slik analyse kommer til at de aktuelle transaksjonene ikke er direkte sammenlignbare, må det vurderes om «CUP-en» kan benyttes etter at det er foretatt justeringer, hvor for eksempel avvik i betalingsbetingelser prises separat.

Oppsummering og konklusjon

Det å sammenligne de interne transaksjonene mot de som behandles i den finansielle analysen er selve kjernen i dokumentasjonen. Det er tross alt et intervall som er målet for dokumentasjonen - ikke en nøyaktig pris. Det betyr at spillerommet er større for skjønn og resultatet blir deretter. I tillegg er mange av faktorene subjektive størrelser. Vektfordelingen mellom produsentens varemerke og salgsenhetenes konkrete innsats når det gjelder betydningen av økt markedsandel vil sannsynligvis være svært subjektiv og det må tas høyde for dette faktum i sluttvurderingen.

Det forventes likevel at FNF-et kan konkludere når det gjelder pris. Det skal tross alt tas konkret stilling til pris og andre avtalevilkår i en konkret avtale mellom partene. Veiledningen er fremdeles som om denne avtalen hadde vært inngått mellom to uavhengige parter.

Det skal også nevnes at en vanlig feil er ikke å foreta korrigeringer for forskjell mellom den transaksjon som sammenlignes og de uavhengige transaksjoner. Det er mange feilkilder knyttet til slike analyser og dersom ikke det foretas en eller annen form for korrigering, blir det vanskelig å legge avgjørende vekt på sluttproduktet. For eksempel kan en sammenligning av avkastningen på driftsmidler bli svært mangelfull dersom driftsmidler som ikke tilhører den aktuelle transaksjonen ikke er tatt ut av sammenligningsgrunnlaget.

Vedlegg

Det skal kort nevnes at de fleste rapporter er meget omfangsrike når det gjelder vedlegg. Alle forhold som er hevdet i rapporten kan selvsagt dokumenteres ved styrereferat, kopi av presseklipp, interne retningslinjer eller konkrete eksempler. Det anbefales gjort til en viss grad, men er neppe avgjørende for de fleste lands skattemyndigheter. Som nevnt innledningsvis er det evnen til å overbevise som vil være avgjørende og det er ikke noe trylleformular som sier at det skal være mest mulig underliggende bilag til alt som hevdes i selve rapporten.

Et godt råd er imidlertid å legge ved de kjernedokumenter som kan bevise at for eksempel selskapet er faktisk eier av visse immaterielle aktiva, at nøkkelpersonene er så viktige som det beskrives i rapporten eller at det rent faktisk ikke er andre transaksjoner involvert.

Konkrete skriftlige avtaler mellom de involverte enheter i FNF-et må anses som obligatoriske vedlegg. Svært mange land legger stor vekt på at det foreligger skriftlige avtaler mellom partene. Dersom slike ikke foreligger, er skjønnsgrunnlaget etablert i mange land, spesielt de som har formelle regler knyttet til dette. I Norge foreligger konkrete selskapsrettslige krav til inngåelse av skriftlige avtaler internt i et konsern, jf. aksjeloven § 3-8 og 3-9. Uansett vil slike avtaler være et avgjørende vedlegg i en Masterfile.