Logg på for å laste ned PDF

Forslag om forskrift til revisorlovens § 4-5

Fi­nans­de­par­te­men­tet har frem­met for­slag om for­skrifts­hjem­mel til re­vi­sor­lo­ven § 4-5 med til­hø­ren­de forskrifts­be­stem­mel­ser. For­skrifts­be­stem­mel­se­ne fore­slås tatt inn i ek­si­ste­ren­de for­skrift om re­vi­sjon og re­vi­so­rer ka­pit­tel 4 om uav­hen­gig­het og ob­jek­ti­vi­tet. I ar­tik­ke­len gir ar­tik­kel­for­fat­te­ren noen syns­punk­ter på for­sla­get.

Stats­au­to­ri­sert re­vi­sor

Ro­ger Kjelløkken

Den norske Revisorforening

Bakgrunnen for forslaget

For­sla­get om å inn­fø­re en for­skrifts­hjem­mel i re­vi­sor­lo­ven § 4-5, kom i kjøl­van­net av det så­kal­te råd­giv­nings­til­sy­net som Kre­dittil­sy­net gjen­nom­førte i 2002/2003. Råd­giv­nings­til­sy­net med­før­te at det ble ret­tet sterk kri­tikk mot flere re­vi­so­rer for brudd på re­vi­sor­lo­vens uav­hen­gig­hets­be­stem­mel­ser. Kre­dittil­sy­net me­ner at råd­giv­nings­til­sy­net av­dek­ket et be­hov for en klar­gjø­ring av retts­til­stan­den på det­te om­rå­det. Det er nå frem­met for­slag om for­skrifts­hjem­mel til re­vi­sor­lo­ven § 4-5 med til­hø­ren­de forskrifts­be­stem­mel­ser. For­skrifts­be­stem­mel­se­ne fore­slås tatt inn i ek­si­ste­ren­de for­skrift 25. juni 1999 nr. 712 om re­vi­sjon og re­vi­so­rer, ka­pit­tel 4 om uav­hen­gig­het og ob­jek­ti­vi­tet. En rek­ke in­stan­ser har av­gitt fyl­di­ge hø­rings­svar til for­sla­get* Forslaget sammen med høringssvarene kan leses på: http://odin.dep.no/fin/norsk/aktuelt/hoeringssaker/under_behandling/bn.html .

Forskriftshjemmelen

For­må­let med for­skrif­ten er i første rek­ke å klar­gjøre re­vi­sor­lo­vens be­stem­mel­ser. Den hjem­mel som er fo­re­slått gir der­for bare an­led­ning til å ut­fyl­le og gjen­nom­fø­re re­vi­sor­lo­vens § 4-5. En slik hjem­mel gir ikke an­led­ning til å stram­me inn på lo­vens be­stem­mel­ser, ved for eks­em­pel å set­te for­bud mv. el­ler å end­re retts­opp­fat­nin­gen. For­skrif­ten kan hel­ler ikke inn­fø­re et skil­le mel­lom tje­nes­ter som kan, og ikke kan, le­ve­res til fore­tak av stor all­menn in­ter­es­se, da re­vi­sor­lo­ven med for­ar­bei­der ikke leg­ger opp til noe ster­ke­re skil­le enn at det skal ut­vi­ses stør­re akt­som­het ved le­ve­ran­ser til fore­tak av stor all­menn in­ter­es­se. I sin hø­rings­kom­men­tar til for­skrif­ten sier Jus­tis­de­par­te­men­tet føl­gen­de om for­skrifts­hjem­me­len:

«Et­ter vårt syn kan det imid­ler­tid spør­res om ord­ly­den i den fore­slåt­te for­skrifts­hjem­me­len fullt ut dek­ker samt­lige av de forskrifts­be­stem­mel­ser Kre­dittil­sy­net gjør frem­legg om.»

Den nor­ske Re­vi­sor­for­en­ing (DnR) har i sitt hø­rings­svar * DnRs høringssvar kan leses i sin helhet på www.revisornett.no. kom­men­tert at for­skrifts­teks­ten på en­kel­te punk­ter kan opp­fat­tes å inn­skren­ke gjel­den­de lov og for­ar­bei­der. I kom­men­ta­re­ne til den en­kel­te pa­ra­graf, gis dess­uten ek­semp­ler på at for­skrifts­teks­ten på en­kel­te punk­ter kan opp­fat­tes inn­skren­ken­de. Det­te må der­for av­kla­res. En me­to­de som kan gi en viss av­kla­ring, er å ut­vi­de for­skrifts­hjem­me­len slik at den gir an­led­ning til inn­skrenk­nin­ger. Det er imid­ler­tid uvan­lig at det gis for­skrifts­hjem­ler hvor de fol­ke­valg­te de­le­ge­rer ret­ten til å inn­skren­ke el­ler ut­vi­de vir­ke­om­rå­det for lov­be­stem­mel­ser til byrå­kra­tiet. Nor­malt ved­tas inn­skrenk­nin­ger og ut­vi­del­ser av de fol­ke­valg­te, og de­le­ge­ring bru­kes kun for å gi en rett til å gi ut­fyl­len­de reg­ler.

EU-rekommandasjonen om revisors uavhengighet

For DnR er det vik­tig å ha reg­ler som er i over­ens­stem­mel­se med kra­ve­ne fra EU. Imid­ler­tid har Fi­nans­de­par­te­men­tet fore­lø­pig valgt å se bort fra hvil­ke kon­se­kven­ser EU-re­kom­man­da­sjo­nen om re­vi­sors uav­hen­gig­het skal få i norsk rett. Det­te be­grun­nes med at det er na­tur­lig at det fore­tas en gjen­nom­gang av re­vi­sor­lo­ven, som føl­ge av ved­ta­kel­sen av et nytt åt­ten­de sel­skaps­retts­di­rek­tiv (om re­vi­sjon og re­vi­so­rer) og im­ple­men­te­rin­gen av det­te i norsk rett. Det vi­ses til EU-re­kom­man­da­sjo­nen fra det mo­der­ni­ser­te di­rek­ti­vet. EU-re­kom­man­da­sjo­nen lig­ger der­for fast, og det an­ses som svært sann­syn­lig at EU-re­kom­man­da­sjo­nen slik den nå er, ikke vil bli end­ret.

Slik sta­tus er i øye­blik­ket, har Kre­dittil­sy­net ut­talt at de leg­ger til grunn at EU-re­kom­man­da­sjo­nen in­nen­for ram­men av re­vi­sor­lo­ven vil kun­ne bli lagt til grunn som en tolk­nings­fak­tor, med hen­syn til for­stå­el­sen av lo­vens be­stem­mel­ser. Det er imid­ler­tid ikke av­klart hvil­ke de­ler av EU-re­kom­man­da­sjo­nen som lig­ger in­nen­for norsk rett. Kre­dittil­sy­nets ut­ta­lel­se frem­står på den­ne bak­grunn ikke som klar­gjø­ren­de. Det er der­for god grunn til å vur­de­re EU-re­kom­man­da­sjo­nens for­hold til norsk rett al­le­re­de nå.

I hvilke tilfeller kommer forskriften til anvendelse

For­slag til § 4-3 i for­skrif­ten ut­dy­per hva re­vi­sor­lo­ven § 4-5 me­ner med råd­giv­nings- el­ler and­re tje­nes­ter. Alle tje­nes­ter som ikke fal­ler inn un­der en av føl­gen­de tre kate­gorier an­ses i lo­vens for­stand å være råd­giv­nings- el­ler and­re tje­nes­ter:

  1. re­vi­sjon et­ter lov og god re­vi­sjons­skikk for å kun­ne avgi re­vi­sjons­be­ret­ning (re­vi­sjon av års­regn­ska­pet),

  2. re­vi­sjon av del­års­rap­por­ter,

  3. at­tes­ta­sjo­ner og be­kref­tel­ser i hen­hold til lov, for­skrift el­ler krav fra of­fent­li­ge myn­dig­he­ter el­ler over­for tred­je­part.

Der­som en tje­nes­te i lo­vens for­stand an­ses for å være råd­giv­nings- el­ler and­re tje­nes­ter, kom­mer for­skrif­ten til an­ven­del­se, el­lers ikke.

Teknisk bistand ved årsavslutning

Med en slik av­grens­ning av når for­skrif­ten kom­mer til an­ven­del­se, blir det vik­tig at re­vi­sjon og re­vi­sjons­lig­nen­de tje­nes­ter, som at­tes­ta­sjo­ner av ulik art, om­fat­tes av al­ter­na­tiv 1, 2 el­ler 3. Den nor­ske Re­vi­sor­for­en­ing fore­slår i sitt hø­rings­svar at punkt 1 ut­vi­des med føl­gen­de tekst:

  1. re­vi­sjon et­ter lov og god re­vi­sjons­skikk som er nød­ven­dig for å avgi en re­vi­sjons­be­ret­ning (re­vi­sjon av års­regn­ska­pet), her­un­der den pro­sess, in­klu­siv vei­led­ning, som er nød­ven­dig for av­leg­gel­se av et års­regn­skap i sam­svar med lov­giv­nin­gens krav,

  2. Re­vi­sjon av......

Teks­ten er hen­tet fra NOU 1997: 9. Bak­grun­nen for re­vi­sor­for­en­in­gens for­slag er at den fore­slåt­te § 4-6 i for­skrif­ten kan le­ses slik at den tra­di­sjo­nelle bi­stan­den re­vi­sor yter ved års­av­slut­ning til sine re­vi­sjons­kli­en­ter, i for­bin­del­se med regn­skaps­av­slut­ning, ikke len­ger kan ytes. I så fall vil det re­pre­sen­te­re en ve­sent­lig inn­stram­ming i for­hold til gjel­den­de rett. Det kan stil­les spørs­mål ved om det­te er hen­sik­ten, og om det i til­fel­le er in­nen­for den fore­slåt­te lov­hjem­mel.

Den fore­slåt­te ut­vi­de­de be­skri­vel­sen av re­vi­sjons­man­da­tet tje­ner til å un­der­stre­ke at re­vi­sor fort­satt kan yte den­ne for­men for bi­stand, uten at det an­ses som brudd på uav­hen­gig­hets­be­stem­mel­se­ne. Det drei­er seg hel­ler ikke om noen egent­lig ut­vi­del­se av re­vi­sjons­man­da­tet, da lov­ut­val­get i NOU 1997: 9 an­ser at det­te er en del av re­vi­sjo­nen. Sam­ti­dig pas­ser lov­ut­val­get på å un­der­stre­ke at det er grunn til eks­tra akt­som­het ved re­vi­sjon av fore­tak av stor sam­funns­mes­sig in­ter­es­se. Det­te er et akt­som­hets­krav som skal lede til at re­vi­sor tar for­holds­reg­ler som sør­ger for at det hel­ler ikke «in appearence» skal kun­ne rei­ses tvil om re­vi­sors uav­hen­gig­het. Det­te akt­som­hets­kra­vet er gjen­tatt i for­sla­get til § 4-8 i for­skrif­ten med føl­gen­de ord­lyd:

«Der­som den re­vi­sjons­plik­ti­ge er børs­no­tert el­ler er av stor sam­funns­mes­sig in­ter­es­se, skal det­te for­hold være et ve­sent­lig mo­ment i re­vi­sors uav­hen­gig­hets- og ob­jek­ti­vi­tets­vur­de­ring som nevnt i første ledd. Re­vi­sor må i sli­ke til­fel­ler ut­vi­se sær­lig akt­som­het.»

Det er i den­ne for­bin­del­se også grunn til å mer­ke seg eks­em­pel 8.168 i DnRs egne uav­hen­gig­hets­reg­ler:

«8.168 Ut­fø­ring av regn­skaps- og bok­fø­rings­tje­nes­ter, in­klu­si­ve løn­nings­tje­nes­ter og ut­ar­bei­del­se av regn­skap el­ler øko­no­misk in­for­ma­sjon som dan­ner grunn­la­get for regn­ska­pet som er gjen­stand for re­vi­sjons­rap­por­ten, på veg­ne av en re­vi­sjons­kli­ent som er et børs­no­tert fore­tak, kan svek­ke uav­hen­gig­he­ten til re­vi­sjons­sel­ska­pet el­ler et sam­ar­bei­den­de sel­skap el­ler i det mins­te gi en opp­fat­ning av at uav­hen­gig­he­ten er svek­ket. Der­for kan in­gen and­re for­holds­reg­ler enn for­bud mot sli­ke tje­nes­ter, bort­sett fra i nøds­si­tua­sjo­ner og når tje­nes­te­ne fal­ler inn un­der det lov­be­stem­te re­vi­sjons­man­da­tet, re­du­se­re trus­se­len til et ak­sep­ta­belt nivå. Av den grunn skal et re­vi­sjons­sel­skap el­ler et sam­ar­bei­den­de sel­skap, un­der iakt­ta­kel­se av de be­gren­se­de unn­ta­ke­ne an­gitt ne­den­for, ikke ut­fø­re sli­ke tje­nes­ter for børs­no­ter­te fore­tak som er re­vi­sjons­kli­en­ter.»

Akt­som­hets­kra­vet sy­nes der­for å være godt iva­re­tatt både i for­skrifts­for­sla­get og i DnRs egne uav­hen­gig­hets­reg­ler.

Klargjøring

For­må­let med for­skrif­ten er å klar­gjøre re­vi­sor­lo­vens be­stem­mel­ser. For­skrifts­teks­ten er imid­ler­tid ut­for­met slik at den sy­nes å om­fat­te svært mye, og gir stort rom for skjønns­mes­si­ge vur­de­rin­ger. For­skrifts­teks­ten kan der­for sy­nes å frem­stå som prin­sip­per som skal over­hol­des, sna­re­re enn de­talj­be­stem­mel­ser som ikke må bry­tes. Når pa­ra­gra­fe­ne i for­skrifts­for­sla­get ut­for­mes som prin­sip­per, kan be­stem­mel­se­ne frem­stå som util­gjen­ge­li­ge og ukla­re. I til­legg frem­står det som vans­ke­lig å få tak på hva som egent­lig me­nes når det bru­kes ord og be­gre­per som ikke er de­fi­nert ver­ken i hø­rings­bre­vet el­ler and­re ste­der. Den nor­ske Re­vi­sor­for­en­ing ut­ta­ler om det­te i sitt hø­rings­svar:

«Den nor­ske Re­vi­sor­for­en­ing er enig i at det kan være be­hov for å klar­gjøre re­vi­sor­lo­vens be­stem­mel­ser om re­vi­sors uav­hen­gig­het. For­skrifts­for­sla­get bi­drar imid­ler­tid ikke et­ter vår opp­fat­ning i til­strek­ke­lig grad til den øns­ke­de klar­gjø­ring. En uklar for­skrift vil der­imot bi­dra til å svek­ke forutsigbarheten av de tolk­nin­ger som kan gjø­res på grunn­lag av for­skrif­ten.»

Jus­tis­de­par­te­men­tet gir ut­trykk for et til­sva­ren­de syn i sitt hø­rings­svar* Justisdepartementets høringssvar kan leses i sin helhet på www.odin.dep.no/fin under: høringssaker under behandling. :

«Når det gjel­der de kon­kre­te for­sla­ge­ne til forskrifts­be­stem­mel­ser, vil vi be­mer­ke at flere av dis­se er re­la­tivt om­fat­ten­de og skjønns­mes­sig for­mu­lert, og at det så­le­des kan være vans­ke­lig et­ter ord­ly­den å av­gjø­re hvil­ke for­hold som om­fat­tes. Et­ter vårt syn bør en vur­de­re å gi en del av be­stem­mel­se­ne en noe mer pre­sis for­mu­le­ring.»

And­re hø­rings­in­stan­ser har gitt ut­trykk for det sam­me. Det frem­står der­for som at for­sla­get til for­skrift ikke i sær­lig grad bi­drar til en klar­gjø­ring av re­vi­sor­lo­vens be­stem­mel­ser om re­vi­sors uav­hen­gig­het. DnR gir i sitt hø­rings­svar * DnRs høringssvar kan leses i sin helhet på www.revisornett.no de­tal­jer­te kom­men­ta­rer til den en­kel­te pa­ra­graf, og på­pe­ker en rek­ke ut­trykk og for­mu­le­rin­ger som bør klar­gjø­res.

Helhetlig gjennomgang av hele kapittel 4 i revisorloven

I inn­stil­lin­gen av 1998 fra Stor­tingets fi­nans­ko­mi­té om ny revisorlov er det for­ut­satt at Kre­dittil­sy­net, (som i re­vi­sor­lo­ven § 4-8 er gitt en dis­pen­sa­sjons­ad­gang i for­hold til reg­lene i re­vi­sor­lo­ven § 4-1 an­net og tred­je ledd, § 4-2 og § 4-3), skul­le være sær­lig opp­merk­som på til­fel­ler hvor reg­lene og dis­se pa­ra­gra­fe­ne gir util­sik­tede og åpen­bart uri­me­li­ge ut­slag. Det ble an­sett na­tur­lig at reg­lene ble eva­luert et­ter en tids vir­ke.

Nå som reg­lene har vir­ket mer enn fem år, er det na­tur­lig at uav­hen­gig­hets­reg­le­ne blir gjen­stand for en re­vur­de­ring. Det er uhel­dig at re­vi­sor­lo­vens reg­ler om uav­hen­gig­het nå end­res uten at de ful­le kon­se­kven­se­ne av EU-re­kom­man­da­sjo­nen om re­vi­sors uav­hen­gig­het og di­rek­tiv­for­sla­get* Eu-kommisjonen fremla 16. mars 2004 forslag til et modernisert åttende selskapsrettsdirektiv om revisjon og revisorer. Forslaget medfører behov for å vurdere endringer i en rekke bestemmelser i revisorloven og andre lover. sam­ti­dig blir vur­dert. En hel­het­lig gjen­nom­gang av hele ka­pit­tel 4 i re­vi­sor­lo­ven vil være å fore­trek­ke både for lov­gi­ver og for dem som skal for­hol­de seg til lo­ven. I til­legg bør de for­sla­ge­ne som er un­der be­hand­ling om end­rin­ger i re­vi­sor­lo­ven § 6-1 om re­vi­sors rap­por­te­rings­plikt og § 5-6 om re­vi­sjons­be­ret­nin­gen om­fat­tes av en slik hel­het­lig vur­de­ring.

Avsluttende kommentarer

For­sla­get til forskrifts­be­stem­mel­ser vi­ser til ful­le de vans­ke­lig­he­ter som lig­ger i å re­gu­le­re re­vi­sors uav­hen­gig­het i de­talj. Ho­ved­pro­ble­met lig­ger i det pre­sist og full­sten­dig å be­skri­ve de si­tua­sjo­ner el­ler om­sten­dig­he­ter som re­vi­sor må unn­gå. Man­ge for­skjel­lige om­sten­dig­he­ter, el­ler kom­bi­na­sjo­ner av om­sten­dig­he­ter, kan med­fø­re trus­ler mot re­vi­sors uav­hen­gig­het. Det er umu­lig å de­fi­ne­re alle sli­ke si­tua­sjo­ner og spe­si­fi­se­re de re­le­van­te kor­ri­ge­ren­de til­tak som bør iverk­set­tes. Et be­greps­mes­sig ram­me­verk som kre­ver at re­vi­sor iden­ti­fi­se­rer og vur­de­rer trus­ler mot sin uav­hen­gig­het, vil der­for kun­ne være en bed­re løs­ning og der­med også i all­menn­he­tens in­ter­es­se. Et slikt be­greps­mes­si­ge ram­me­verk fin­nes i form av den ana­ly­se­mo­del­len som er in­klu­dert i EU-re­kom­man­da­sjo­nen om re­vi­sors uav­hen­gig­het, og i DnRs ved­tat­te uav­hen­gig­hets­reg­ler.

Det vil være uhel­dig om det på nå­væ­ren­de tids­punkt gjø­res end­rin­ger i uav­hen­gig­hets­reg­le­ne uten at den ful­le bred­de av end­rin­ge­ne i åt­ten­de di­rek­tiv sam­ti­dig blir vur­dert. Spe­sielt er det vik­tig å av­kla­re for­hol­det til EUs re­kom­man­da­sjon om re­vi­sors uav­hen­gig­het. Det er vik­tig at vi i Nor­ge bør ha et re­gel­verk som er mest mu­lig i over­ens­stem­mel­se med re­gel­ver­ket i EU, og som man på eu­ro­pe­isk nivå er enig om sik­rer god og kon­sis­tent kva­li­tet på gjen­nom­ført re­vi­sjon. Det­te vil bi­dra til å gi den nød­ven­di­ge til­li­ten til re­vi­sjo­nen som ut­fø­res.