EUs lovgivningsprosesser og nye direktiver på verdipapirområdet

Bru­ken av en fire­trinns pro­se­dy­re som for­enk­ler og ef­fek­ti­vi­se­rer lov­giv­nings­pro­ses­se­ne i EU har gitt Nor­ge bed­re inn­syn og på­virk­nings­mu­lig­het i for­hold til EUs lov­giv­ning på ver­di­pa­pir­om­rå­det.

Råd­gi­ver

Ine­ke Arn­stad

Kre­dittil­sy­net

FSAP (Financial Services Action Plan)

EU har de se­nes­te årene ut­trykt som en over­ord­net po­li­tisk mål­set­ting at uni­onen skal ha ver­dens mest kon­kur­ran­se­dyk­ti­ge og bæ­re­kraf­ti­ge øko­no­mi innen år 2010. En av de ve­sent­lig­ste for­ut­set­nin­gene for det­te er å opp­nå full in­te­gra­sjon av ka­pi­tal- og ver­di­pa­pir­mar­ke­de­ne innen EU. Ho­ved­må­le­ne har sær­lig vært å fjer­ne hind­re for gren­se­krys­sen­de in­ves­te­rin­ger og tje­nes­ter, ska­pe gjen­nom­sik­ti­ge og til­lit­vek­ken­de mar­ke­der for in­ves­to­rer og for­bru­ke­re, samt å sik­re kva­li­tet og ef­fek­ti­vi­tet i re­gu­le­ring og til­syn med mar­ke­de­ne og ak­tø­re­ne. Se­ne­re er også hen­sy­ne­ne til å sik­re fi­nan­si­ell sta­bi­li­tet og kam­pen mot finan­sie­ring av ter­ro­ris­me blitt truk­ket frem fra of­fi­si­elt hold i EU.

I tråd med sli­ke over­ord­nen­de mål­set­tin­ger, ut­arbei­det Kom­mi­sjo­nen i 1999 den så­kal­te «Financial Ser­vices Ac­tion Plan» (FSAP), som inne­hol­der et om­fat­ten­de pro­gram for mo­der­ni­se­ring og ut­byg­ging av EUs lov­giv­ning for og til­tak knyt­tet til fi­nans­mar­ke­de­ne. Pla­nen be­stod opp­rin­ne­lig av 42 uli­ke en­kelt­til­tak på de fles­te om­rå­der, men leg­ger sær­lig vekt på til­tak med sik­te på hur­tig gjen­nom­fø­ring av et vel­fun­ge­ren­de ind­re mar­ked for ka­pi­tal og in­ves­te­rings­tje­nes­ter. Man­ge av de pri­ori­ter­te om­rå­dene gjel­der di­rek­te el­ler in­di­rek­te ver­di­pa­pir­mar­ke­det, men om­fat­ter også em­ner uten­for det man nor­malt hen­fø­rer til lov­giv­nin­gen om ver­di­pa­pir­han­del, f.eks. regn­skaps­reg­ler for børs­no­ter­te sel­ska­per, sel­skaps­rett, reg­ler om til­buds­plikt og pen­sjons­ord­nin­ger og -fond. Per 14. mai 2004 er 40 av de 42 opp­rin­ne­li­ge til­ta­ke­ne ved­tatt. 23 av de 42 til­ta­ke­ne er nye di­rek­ti­ver el­ler for­ord­nin­ger el­ler end­rin­ger av al­le­re­de ek­si­ste­ren­de di­rek­ti­ver el­ler for­ord­nin­ger.

Lamfalussy-rapporten

EUs lov­giv­nings­pro­sess har tra­di­sjo­nelt blitt sett på som om­fat­ten­de og tid­kre­ven­de. På bak­grunn av blant an­net de stren­ge tids­fris­te­ne i FSAP, ned­sat­te EU-rå­det 17. juli 2000 en «Committee of Wise Men on the Regulation of European Securities Mar­kets». I sin en­de­li­ge rap­port (Lamfalussy-rap­por­ten) fore­slår komi­teen bruk av en fire­trinns komitologi-pro­se­dy­re på ver­di­pa­pir­om­rå­det. Komitologi inne­bæ­rer i kor­te trekk at lov­giv­nings­kom­pe­tan­se de­le­ge­res fra EU-rå­det og EU-par­la­men­tet, til EU-kom­mi­sjo­nen. Un­der ut­øv­el­sen av sin kom­pe­tan­se plik­ter Kom­mi­sjo­nen å la seg bi­stå av ko­mi­teer be­stå­en­de av sak­kyn­di­ge fra med­lems­lan­de­ne. I tråd med an­be­fa­lin­ge­ne i Lamfalussy-rap­por­ten ble «European Securities Committee» (ESC) og «Committee of European Securities Re­gu­la­tors» (CESR) opp­ret­tet in­nen­for ver­di­pa­pir­sek­to­ren. I slut­ten av 2003 fat­tet EU ved­tak om å ut­vi­de komitologi-pro­se­dy­ren til bank- og for­sik­rings­sek­to­ren. I det føl­gen­de om­hand­les kun ver­di­pa­pir­sek­to­ren.

Fire nivåer i lovgivningsprosessen

Første trinn i komitologi-pro­se­dy­ren er ved­ta­gel­se av et ram­me­di­rek­tiv (el­ler en ram­me­for­ord­ning) («Level 1») av Rå­det og Par­la­men­tet. I ram­me­di­rek­ti­vet gis Kom­mi­sjo­nen full­makt til å fast­set­te ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser («Level 2») til en­kel­te av di­rek­ti­vets ar­tik­ler. De ut­fyl­len­de be­stem­mel­se­ne, gjer­ne om­talt som «im­ple­ment­ing meas­ures», ut­ar­bei­des av Kom­mi­sjo­nen på bak­grunn av an­be­fa­lin­ger fra til­syns­ko­mi­te­en CESR. Kre­dittil­sy­net er med­lem i CESR og del­tar i alle CESRs ar­beids­grup­per. Fi­nans­de­par­te­men­tet del­tar som ob­ser­va­tø­rer i ESC som skal ut­ta­le seg om Kom­mi­sjo­nens en­de­li­ge ut­kast til ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser. Par­la­men­tet skal også kon­sul­te­res ved ut­ar­bei­del­sen av reg­lene. De ut­fyl­len­de be­stem­mel­se­ne gis i form av di­rek­ti­ver el­ler for­ord­nin­ger. I til­legg til ram­me­di­rek­ti­vet og de ut­fyl­len­de be­stem­mel­se­ne, og i hen­hold til Lamfalussy-rap­por­tens an­be­fa­lin­ger, skal CESR ut­ar­bei­de stan­dar­der og ret­nings­linjer («Level 3») for om­rå­der som ikke dek­kes av Level 1 og 2. Sli­ke stan­dar­der er ikke ju­ri­disk bin­den­de, men til­leg­ges stor vekt av na­sjo­nale til­syns­myn­dig­he­ter. CESR har vi­de­re en vik­tig rol­le i for­bin­del­se med til­syns­myn­dig­hets­sam­ar­bei­det som er et sen­tralt ele­ment i Lamfalussy-rap­por­ten. En­de­lig skal hen­holds­vis Kom­mi­sjo­nen og EFTA Surveillance Authority (ESA), kon­trol­le­re med­lems­lan­de­nes im­ple­men­te­ring («Level 4») av den ak­tuelle lov­giv­nin­gen. Brudd på im­ple­men­te­rings­for­plik­tel­sen for­føl­ges på van­lig måte over­for EU- el­ler EFTA-dom­sto­len.

Komitologi-prosedyren gir større innflytelse

Fast­set­tel­se av retts­ak­ter et­ter komitologi-pro­se­dy­ren inne­bæ­rer at Nor­ge får bed­re inn­syn i ut­ar­bei­del­sen av de en­kel­te di­rek­ti­ver/ for­ord­nin­ger og bed­re mu­lig­he­ter til å frem­me sine stand­punk­ter gjen­nom hele pro­ses­sen. Et­ter den or­di­næ­re vedtakelsesprosedyren («Level 1) går Kom­mi­sjo­nens for­slag til di­rek­tiv/for­ord­ning di­rek­te til Rå­det og Par­la­men­tet for vi­de­re for­hand­lin­ger og ved­ta­kel­se av dis­se or­ga­ne­ne i fel­le­skap. Nor­ge del­tar ikke i Rå­det el­ler Rå­dets ar­beids­grup­per. Det­te med­fø­rer at man i prak­sis har svært lite inn­syn og på­virk­nings­mu­lig­he­ter i for­hold til dis­se to or­ga­ne­ne. Un­der komitologi-pro­se­dy­ren føl­ger Nor­ge imid­ler­tid ar­bei­det helt fra Kom­mi­sjo­nen blir gitt full­makt til å fast­set­te «ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser» («Level 2») til even­tuel­le stan­dar­der og ret­nings­linjer ut­ar­bei­des av CESR («Level 3»).

EU-kom­mi­sjo­nen har i lø­pet av 2003 og 2004 ved­tatt «ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser» i form av di­rek­ti­ver og for­ord­nin­ger («Level 2») til ram­me­di­rek­ti­ve­ne om «Mar­ket Abuse» og «Prospectus». CESR’s ar­beids­grup­per har ut­arbei­det for­slag til de uli­ke di­rek­ti­ve­ne/for­ord­nin­ge­ne for Kom­mi­sjo­nen. For ti­den ut­ar­bei­der CESR’s ar­beids­grup­per for­slag for Kom­mi­sjo­nen til «ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser» til di­rek­ti­ve­ne om «Financial In­stru­ments Mar­kets» og «Transparancy».

Nylig vedtatte direktiver/forordninger under FSAP, særlig om «Transparancy Directive» og «Financial Instruments Markets Directive»:

«Transparancy Directive»:

Di­rek­ti­vet blir of­fi­si­elt ved­tatt så snart alle språk­over­set­tel­ser er fer­dig. Det ble po­li­tisk enig­het om di­rek­tiv­teks­ten i Råds­mø­tet 11. mai. Im­ple­men­te­rings­fris­ten blir om­kring mai/juni 2006.

Di­rek­ti­vet inne­hol­der in­gen krav om kvar­tals­rap­por­te­ring, men der­som man ikke ut­ar­bei­der sli­ke, må man ut­ar­bei­de en «man­age­ment statement» som skal of­fent­lig­gjø­res tid­ligst ti uker et­ter års­av­slut­ning og se­nest seks uker før halv­års­av­slut­ning. Innen fem år fra ikraft­tre­del­se skal Kom­mi­sjo­nen vur­de­re om det­te fun­ge­rer til­freds­stil­len­de i for­hold til å gi in­ves­to­rer mu­lig­het til fort­lø­pen­de å gjøre en kva­li­fi­sert vur­de­ring av ut­ste­ders fi­nan­si­el­le stil­ling. Krav til halv­års­rap­port som skal inne­hol­de regn­ska­per, samt halv­års­be­ret­ning -«in­te­rim man­age­ment re­port». Det opp­stil­les in­gen re­vi­sjons­plikt for halv­års­rap­por­ten, men det er gitt komitologi-kom­pe­tan­se til Kom­mi­sjo­nen for å klar­gjøre «the na­ture of the auditor’s re­view».

Års­rap­port må of­fent­lig­gjø­res innen fire må­ne­der et­ter regn­skaps­årets ut­løp, halv­års­rap­por­ter innen to må­ne­der et­ter halv­års­pe­rio­dens ut­løp. En re­la­tivt om­fat­ten­de an­svars­er­klæ­ring fra sty­ret må in­klu­de­res i års­be­ret­ning og halv­års­be­ret­ning. Elek­tro­nisk of­fent­lig­gjø­ring av pe­ri­odisk in­for­ma­sjon blir på­lagt.

Flag­ge­plik­ten ut­vi­des med to nye flag­ge­gren­ser: 15 og 25%. Det opp­stil­les krav om flag­ging når ak­sje­ka­pi­ta­len (an­tall «voting rights») i sel­ska­pet end­res og man i den­ne for­bin­del­se over­trer flag­ge­gren­se­ne på opp­ad- el­ler ned­ad­gå­en­de.

Det skal leg­ges til ret­te for elek­tro­nisk kom­mu­ni­ka­sjon med ak­sjo­næ­rer. Ak­sjo­næ­rer må gis ad­gang til å stem­me via full­makt og full­makts­skje­ma må ved­leg­ges inn­kal­lin­gen til ge­ne­ral­for­sam­ling.

Det skal opp­nev­nes minst ett of­fi­si­elt sen­tralt sted for lag­ring av rap­por­te­rings­plik­tig in­for­ma­sjon. Det skal ut­ar­bei­des ret­nings­linjer for å frem­me til­gjenge­lig­het av of­fent­lig in­for­ma­sjon ved å opp­ret­te et elek­tro­nisk nett­verk mel­lom Kre­dittil­sy­net, Oslo Børs, Nord­pool og Fore­taks­re­gis­te­ret, samt ett nett­verk el­ler én platt­form for flere nett­verk mel­lom med­lems­lan­de­ne.

Uten­land­ske sel­ska­per kan all­tid vel­ge en­gelsk som språk i all in­for­ma­sjon som of­fent­lig­gjø­res. Vi­de­re kan flag­ge­plik­ti­ge all­tid vel­ge en­gelsk som språk i flag­ge­mel­din­ger og har in­gen plikt til å over­set­te in­for­ma­sjo­nen. For øv­rig kan med­lems­sta­te­ne selv vel­ge hvil­ket språk som skal be­nyt­tes.

Di­rek­ti­vet over­la­ter på en rek­ke om­rå­der til Kom­mi­sjo­nen å gi «ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser» gjen­nom komitologi-pro­se­dy­ren. I lø­pet av 2005 vil det føl­ge­lig bli gitt yt­ter­li­ge­re di­rek­ti­ver/for­ord­nin­ger fra Kom­mi­sjo­nen («Level 2») som ut­fyl­ler reg­lene i det fore­lig­gende di­rek­ti­vet.

«Financial Instruments Markets Directive» (FIM):

Di­rek­ti­vet ble ved­tatt 22. april 2004 og har im­ple­men­te­rings­frist 30. april 2006. Di­rek­ti­vet er­stat­ter gjel­den­de ISD-di­rek­tiv.

Gjel­den­de ISD re­gu­le­rer yt­el­se av in­ves­te­rings­tje­nes­ter og til­syn med ver­di­pa­pir­fore­tak. Med FIM ut­vi­des det­te til også å om­fat­te virk­som­het og til­syn med re­gu­ler­te mar­ke­der (bør­ser). Ope­ra­tør av re­gu­lert mar­ked kan også dri­ve virk­som­het som om­fat­tes av in­ves­te­rings­tje­nes­ten Mul­ti­la­te­ral Tra­ding Fa­cil­ity (MTF).

In­di­vi­duell in­ve­ste­rings­råd­giv­ning og (drift av) Mul­ti­la­te­ral Tra­ding Fa­cil­ity (MTF) inn­fø­res som nye kon­se­sjons­be­lag­te in­ves­te­rings­tje­nes­ter. MTF er mar­keds­plas­ser for fi­nan­si­el­le in­stru­men­ter med en han­dels­funk­sjo­na­li­tet som er gan­ske lik den som gjel­der for Re­gu­ler­te Mar­ke­der (bør­ser). De øv­ri­ge kra­ve­ne til MTF er gjen­nom­gå­en­de en del la­ve­re enn børs­lo­vens krav til børs og au­to­ri­ser­te mar­keds­plass. MTF kan ope­re­res av ver­di­pa­pir­fore­tak og av ope­ra­tø­rer av re­gu­ler­te mar­ke­der. Det kan ten­kes at det vil etab­le­res en­kel­te sli­ke mar­keds­plas­ser.

In­ve­ste­rings­råd­giv­ning blir kon­se­sjons­be­lagt som in­ves­te­rings­tje­nes­te. An­tal­let in­ves­te­rings­råd­gi­ve­re i Nor­ge i dag er ikke kjent. Kon­se­sjons- og til­syns­opp­ga­ver knyt­tet til sli­ke råd­gi­ve­re kan et­ter di­rek­ti­vet leg­ges til et eks­ternt, ikke of­fent­lig, or­gan. Vi­de­re åp­ner di­rek­ti­vet for at man på vis­se vil­kår li­ke­vel ikke kre­ver kon­se­sjon for in­ves­te­rings­råd­gi­ve­re (bl.a. at de ikke hånd­terer kli­ent­mid­ler).

De­fi­ni­sjo­nen av fi­nan­si­el­le in­stru­men­ter ut­vi­des i for­hold til gjel­den­de ISD med vis­se de­ri­va­ter med va­rer og and­re un­der­lig­gen­de (bl.a. kre­ditt-, kli­ma-, frakt-, og ut­slipps-de­ri­va­ter, samt vis­se sta­tis­tikk­de­ri­va­ter). For va­re­de­ri­va­ter vil det av­hen­ge av en nær­me­re av­kla­ring av hvor­dan reg­lene må prak­ti­se­res om det­te inne­bæ­rer noen ut­vi­del­se av be­tyd­ning i for­hold til de­fi­ni­sjo­nen av va­re­de­ri­va­ter i verdipapirhandelloven.

Et vik­ti­ge­re mo­ment er at han­del og mel­lom­manns­virk­som­het i de va­re­de­ri­va­te­ne som i dag er om­fat­tet av verdipapirhandel­loven, i be­gren­set grad er un­der­lagt det øv­ri­ge re­gel­verk i lo­ven om kon­se­sjons­krav, til­syn mv. Et­ter FIM vil mel­lom­menn i alle de­ri­vat­mar­ke­der som om­fat­tes av det nye di­rek­ti­vet i ut­gangs­punk­tet bli un­der­lagt re­gel­ver­ket i sin hel­het, bl.a. med krav om kon­se­sjon og til­syn. Hvil­ke og hvor man­ge fore­tak det­te vil om­fat­te, er uklart.

Også mar­keds­plas­ser for sli­ke «nye» de­ri­va­ter vil kom­me un­der re­gel­ver­ket for re­gu­ler­te mar­keds­plas­ser og for den nye in­ves­te­rings­tje­nes­ten MTF.

Med­lems­sta­te­ne kan til­la­te at ver­di­pa­pir­fore­tak bru­ker Tied Agents (ikke uav­hen­gi­ge agen­ter) til å frem­me sin virk­som­het, og til å bi­stå i en­kel­te si­der av virk­som­he­ten. Tied Agents skal opp­fyl­le vis­se krav, og skal re­gist­re­res i et of­fent­lig re­gis­ter. Vur­de­ring, re­gi­stre­ring og opp­føl­ging kan over­la­tes til and­re or­ga­ner el­ler or­ga­ni­sa­sjo­ner, men un­der­lagt of­fent­lig til­syn.

Også det­te di­rek­ti­vet over­la­ter på en rek­ke om­rå­der til Kom­mi­sjo­nen å gi «ut­fyl­len­de be­stem­mel­ser» gjen­nom komitologi-pro­se­dy­ren. I lø­pet av 2005 vil det føl­ge­lig bli gitt yt­ter­li­ge­re di­rek­ti­ver/for­ord­nin­ger fra Kom­mi­sjo­nen («Level 2») som ut­fyl­ler reg­lene i det fore­lig­gende di­rek­ti­vet.

Oversikt over andre direktiver:

«Takeover Bids Directive»; ved­tatt 30. mars 2004, im­ple­men­te­rings­frist april/mai 2006

«Prospectus Directive»; ved­tatt 15. juli 2003, im­ple­men­te­rings­frist juli 2005

«Mar­ket Abuse Directive»; ved­tatt 28. ja­nuar 2003, im­ple­men­te­rings­frist ok­to­ber 2004