Logg på for å laste ned PDF

To om Altinn

Vi ba to revisorer om å skrive ned sine erfaringer med bruken av Altinn. Hva har vært positivt og hva har vært negativt? Nedenfor kan du lese om hvordan registrert revisor Gro Borchgrevink i Inter Revisjon og statsautorisert revisor Arne Bjørnstadjordet i BDO Revico har opplevd å jobbe med Altinn.

Registrert revisor

Gro Borchrevink,

Inter Revisjon

Statsautorisert revisor

Arne Bjørnstadjordet

BDO Revico

Innledende runde

I slutten av februar var vi klare til å ta innledende runde i Altinn. Oppvarmingen var å få delegert tilgang fra administrator til andre partnere på kontoret. Stampende og optimistiske startet vi med en ajourført kundeliste - med organisasjonsnummer. Vi kom oss fort ned på jorden, for her var det mange tungvinte veier å gå. Supporten på Altinn var ikke så mye å skryte av da de ikke fikk frem de samme bildene som oss fordi de stort sett kun kom inn som «vanlig» skatteyter. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å ajourføre listen med organisasjonsnummer - vi er gode på tall, men det får være grenser for hvilke tallkombinasjoner vi skal huske på!

I utgangspunktet skjønner jeg ikke hvorfor det kun er én på revisjonskontoret som automatisk får tilgang til alle kundene, mens de andre partnerne som har revisjonsansvar for «sine» kunder ikke får tilgang uten at det må etableres en - etter mitt skjønn - tungvint administrativ oppfølgingsrutine. Her må det ligge et forbedringspotensial i Altinn.

Runde 1

Vi benyttet tiden i februar til utarbeidelse av aksjonærregisteroppgaver for de av våre kunder som ønsket vår bistand i så måte. Dette medførte at vi satt med en betydelig mengde oppgaver som skulle leveres via Altinn den første uken i mars. Vi gruet oss litt til dette da vi var klar over den mertiden det ville ta for oss å forklare og rettlede våre kunder slik at de kunne få signert oppgaven via Altinn. Det var derfor med stor lettelse at vi mottok beskjed fredag 27. februar om at oppgavene kunne sendes over uten signatur. Således fikk vi levert alle oppgavene elektronisk uten for mye merarbeid - noen ganger er det en fordel å ikke være først ut!

PS! Vi fikk NOEN telefoner i forbindelse med purrerunden, den var meget kjapt levert!

Runde 2

Vi tenkte at det ikke var så farlig med signaturen i første runde, da dette ville bli fanget opp i andre runde ved innsending av komplett ligningssett. Slik hadde tydeligvis ikke skattedirektoratet tenkt! Når vi nå oversender ligningsdokumenter, så inkluderer ikke det aksjonærregisteroppgaven. Denne skal til sitt eget register. Det er for så vidt greit det, men vi spør oss hvorfor dette skal behandles annerledes enn for eksempel RISK-skjema? Samtidig så undrer kundene seg over at de skal signere dette skjemaet på nytt når det allerede er kvittert i Altinn - telefoner og spørsmål rundt dette hadde vi unngått dersom aksjonærregisteroppgaven var en integrert del av ligningsdokumentene.

Problemet i år - og til neste år - er at veldig mange av våre kunder har avsatt utbytte og vedtatt kapitaløkning, noe som medfører at aksjonærregisteroppgaven må korrigeres for rett ligningsverdi på aksjene.

Gjeldende runde

Problemet vedrørende signering har vi løst ved at det kjøres komplett sett ligningsdokumenter på papir - inkludert aksjonærregisteroppgaven - som kunden må gjennomgå, godkjenne, signere og overlevere oss før vi oversender til Altinn. Spørsmålet blir således hvem som vinner rundetid? I denne årsoppgjørsrunden er det på min stoppeklokke i hvert fall ikke vi og våre kunder.

Ekstra morsomt er det for de av våre kunder som klarer å sende inn ligningsdokumentene før vi har fått signert! Da må vi starte hele prosessen på nytt fra årsoppgjørssystemet. Ser forresten nå at det på Altinn er lagt ut en advarsel for dem som skal ha signatur av revisor - viktig! Det er bra - det hjelper å si ifra.

Erfaringer med aksjonærregisteret

Vi synes tanken bak Altinn-prosjektet med felles innrapportering av skjema til offentlige etater har vært spennende. Registrering av aksjonæropplysninger har vi sett på som positivt, da mange skattytere har hatt problemer med korrekt utfylling av realisasjonsoppgaver.

Erfaringene vedrørende utfylling, innsendelse og signering har dessverre vært av mer negativ karakter. Problemer med tildeling av innsenderrettigheter, feil/svakheter i skjemautformingen samt kapasitetsproblemer/feil i Altinn-portalen har medført høyt tidsforbruk og mye frustrasjon. Svar fra Altinn Brukerstøtte har vært dårlig egnet til å løse de problemstillingene som har vært reist. Blant annet skulle det i følge Brukerstøtten ikke være noe problem for utenlandske statsborgere med D-nummer å få tilsendt PIN-koder for signering. Det de ikke har opplyst om, er at denne gruppen bare registreres i det norske skattemanntallet og ikke i Folkeregisteret der opplysningene om adresser mv for utsendelse hentes fra. Denne skattytergruppen er således pr i dag helt ekskludert fra elektronisk innsendelse via Altinn.

Mange av våre kunder har også hatt store problemer med pålogging for signering. Når de først har fått logget seg på, har de funnet det vanskelig å kontrollere innrapporterte opplysninger på grunn av uoversiktlige skjemasammensetninger og dårlige veiledninger. Her burde man gå tilbake til en ordning med uttrekk av sentrale nøkkeltall for signering jf. avgiverløsningen.

Når vi også tar i betraktning kvaliteten på kontrolloppgavene samt de forhåndsutfylte realisasjons- og beholdningsoppgavene som Skatteetaten har sendt ut, gir dette etter vår mening klare indikasjoner på at prosjektet burde vært grundigere testet før det ble tatt i bruk.

Erfaringer med innsendelse og signering av selvangivelsen/generelt

Signeringsrutinene vedrørende selvangivelsen oppleves som et stort problem. Mange av våre kunder signerer også uforvarende for revisor, da det bare er en liten advarsel som gir uttrykk for at denne prosedyren utføres. De er opptatt av at signerte oppgaver skal overføres til arkivet (slik som for aksjonærregisteroppgaven). Selv om vi informerer dem om problemstillingen er det mange som greier å gjøre feil. Mange mener Skatteetaten har en lang vei å gå når det gjelder pedagogikken rundt dette. Hva skjer med de mange revisjonspliktige som allerede har fått selvangivelsen sendt inn uten revisorsignatur?

Utenlandske statsborgere har fortsatt ikke muligheter til å levere elektronisk da de ikke får tilsendt PIN-koder. At Skatteetaten (SKD) skal være så lite imøtekommende med fristutsettelser når de ser hvilke problemer man har med Altinn-portalen, er utrolig.

Gjennomgang av oppgavene fra skattyters side av opplysninger i portalen blir meget begrenset, da opplysninger som ligger der oppleves vanskelig tilgjengelig. Hva med en form for nøkkeltallsrapport også her - ordningen med en slik en i avgiverløsningen fungerte jo meget bra. Det bør også innføres en ordning med alternativ signering for de som ikke har så gode datakunnskaper.