Logg på for å laste ned PDF
Fra 1. juli trer nye bestemmelser om revisjon i kommunal sektor i kraft:

Effektiv prioritering i forvaltningsrevisjonen

Når endringene i kommuneloven trer i kraft 1. juli, får kontrollutvalgene ansvaret for at det gjennomføres en effektiv forvaltningsrevisjon med god kvalitet. Utvalgene står fritt til å legge forvaltningsrevisjonen til én eller flere revisorer. Det innebærer betydelige, nye utfordringer for kontrollutvalgene.

Statsautorisert revisor

Ben Guren

Partner KPMG AS

Kravet om å utføre forvaltningsrevisjon er kanskje det som klarest skiller revisjon i offentlig sektor fra revisjon i privat sektor. Både kommunal revisjon og Riksrevisjonen har i en årrekke vært pålagt å utføre forvaltningsrevisjon, og definisjonen av denne revisjonsformen har variert noe i de ulike revisormiljøer. Da Stortinget like før jul vedtok omfattende endringer i bestemmelsene om tilsyn og kontroll i lov om kommuner og fylkeskommuner, ble pålegget gitt følgende ordlyd (kommuneloven (koml.) § 77 pkt. 4): «Kontrollutvalget skal videre påse at det føres kontroll med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, og at det blir gjennomført systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og forutsetninger (forvaltningsrevisjon)