Logg på for å laste ned PDF

Kommentar til artikkel om hvitvaskingsloven

Under tittelen «Den nye hvitvaskingsloven: Mangler klare definisjoner»hadde advokat Finn Eide en artikkel i R & R nr. 2/2004. Jeg er enig i at loven ikke alltid gir klare nok definisjoner og at det er en rekke forhold knyttet til praktisering og oppfølging av loven som må ytterligere avklares. Jeg føler likevel behov for å «gripe til tastaturet» da adv. Eide synes å ha trukket lovens virkeområde noe langt og dessuten ikke har skilt klart nok mellom revisors plikter etter hvitvaskingslov og revisors plikter etter revisorlov.

Advokat

Hans Cordt-Hansen

Den norske Revisorforening

Det er riktig, slik artikkelforfatteren hevder, at lov om hvitvasking omfatter mer enn utbytte fra sprit- eller narkotikasmugling, ransutbytte og lignende. Grovt sett vil rapporteringsplikten inntre i alle tilfeller hvor en av partene i en transaksjon gjør opp for seg med midler som er skaffet tilveie ved en straffbar handling eller unnlatelse. Med utgangspunkt i Regjeringens handlingsplan mot økonomisk kriminalitet kan man si at denne handlingen må være bevisst og tilsiktet, den må være lovstridig og den må ha til hensikt å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning eller unngå en lovpålagt byrde. (Det siste er spesielt aktuelt for skatteunndragelser.) Hvitvasking av utbytte fra alle slike handlinger blir prinsipielt sett rapporteringspliktig. Etter dette blir hvitvaskingslovens virkeområde vidt, og det kan i mange tilfelle være vanskelig for den rapporteringspliktige å vite om forholdet faller innenfor loven eller ikke. Rapporteringsplikten etter loven forutsetter imidlertid ikke at den rapporteringspliktige skal vurdere om det foreligger en straffbar handling og de subjektive straffbarhetsvilkår knyttet til denne. For den rapporteringspliktige er det tilstrekkelig at man har «mistanke» - og så er det Økokrim som må vurdere om det er begått en straffbar handling som grunnlag for utbyttet. I lovens § 4 annet ledd nr. 8 har man også en form for objektivt rapporteringsgrunnlag idet transaksjoner på mer enn kr. 40.000 i kontanter skal rapporteres.