Logg på for å laste ned PDF

Momskompensasjon og effektivisering i kommunene

Den nye loven om kompensasjon av merverdiavgift til kommuner, fylkeskommuner mv. innebærer full kompensasjon av dokumenterbar, betalt merverdiavgift for de enheter som omfattes av lovens § 2. En rekke private institusjoner vil etter dette også omfattes. Nøytralisering av momsvirkningen er antagelig en forutsetning for å oppnå effektivisering, samt økt samarbeid og arbeidsdeling mellom kommuner. Utleie til kommuner og fylkeskommuner kan nå frivillig registreres etter forskrift nr. 117.

Statsautorisert revisor

Tor S. Kildal

1. januar 2004 trådde ny lov om kompensasjon av merverdiavgift til kommuner, fylkeskommuner mv. i kraft (lov 12. des. 2003 nr. 108). Loven, som erstatter den tidligere begrensede kompensasjonsordningen fra 1995, innebærer full kompensasjon av dokumenterbar, betalt merverdiavgift for de enheter som omfattes av lovens § 2. Forskrift 12. des. 2003 nr. 1566 om kompensasjon av merverdiavgift til kommuner, fylkeskommuner mv. gir utfyllende bestemmelser. Ordningen er en del av Bondevik-regjeringens Sem-erklæring om blant annet effektivisering av offentlig sektor. Også utvidelse av avgiftsplikten med generelle tjenester fra 1. juli 2001 kan begrunne en generell kompensasjonsordning for offentlig sektor. Målet for den nye ordningen er ikke bare økt privatisering og konkurranseutsetting. Kravene til effektivisering av særlig kommunesektoren forutsetter også økt samarbeid og arbeidsdeling mellom kommuner. Uten nøytralisering av momsvirkningen vil slikt samarbeid neppe lønne seg. Dette er noe av årsakene til den relativt brede politiske enigheten bak den nye, generelle ordningen med full momskompensasjon. Riset bak speilet er upopulære kommunesammenslåinger.